Fredag 24. april er det duket for Green Friday, også kalt "vårens svar på Black Friday". Prisekspert Are Vittersøe tror dog kjøpefesten uteblir i år.
Det henger tett sammen med at det personlige forbruket har gått ned i forbindelse med coronautbruddet, nærmere bestemt 23 prosent i følge statistikk fra YouGov.
LES OGSÅ: Personlig forbruk går ned - dårlig nytt for motebransjen
I disse, skjøre koronatider viser undersøkelser at vi bruker mindre på personlig forbruk. Vi har dessuten sett en ganske stor prisvekst i enkelte, populære forbrukerkategorier siden mars, samtidig som mange flere nordmenn nå bruker mer tid på prissammenligning og prishistorikk. Samlet øker nok det sjansen for at det store rushet og de virkelig gode kuppene uteblir i morgen, sier daglig leder Are Vittersø hos Prisjakt.no, i en pressemelding.
Mange hundre norske nettbutikker har kastet seg på fenomenet etter at svenske CDON startet Green Friday i 2016. Skal vi tro CDON rett har de i år endret navnet til Spring Friday.
I år endrer vi navn på vårens største kampanje til Spring Friday og Green Friday kommer i stedet til å ha fokus på holdbarhet og flyttes fram til september i år, skriver CDON på sin nettside.
Enn så lenge har denne fredagen langt fra nådd opp til Black Friday.
Rabattnivåene på populære kategorier og etterspurte produkter er ikke i nærheten av å konkurrere med Black Friday. Midt i en global krise er jeg også usikker på hvor mange som tør å slå til med store og mange super-rabatter i år, og hvor mange kunder som lar seg trigge av disse tilbudene, sier Are Vittersø.
Prisene øker
Siden viruset inntraff Norge har netthandelen fått et kraftig oppsving, og i den forbindelse opplever Prisjakt at alle de mest populære kategoriene har opplevd prisøkning etter 1. mars.
Størst skal økningen ha vært i kategorien "Datamaskin og tilbehør" med 11 prosent, etterfulgt av «Lyd og bilde» og «Høyttalere og hodetelefoner», som har hatt en økning på seks prosent i samme periode.
LES OGSÅ: Lyset i coronakrisen: "Norsk netthandel vil bidra til å holde hjulene i gang"
Den gjennomsnittlige prisveksten på alle produkter vi overvåker, er nær seks prosent siden pandemien for alvor satte sitt fotavtrykk i Norge. Dermed er prisutgangspunktet for å sette rabattene på Green Friday ganske mye høyere enn i fjor, sier Vittersø.
Vittersøe peker på at en historisk lav kronekurs og økonomisk usikkerhet gjør nordmenn ekstra forsiktige.
Vi registrerer en betydelig økning i søkeaktiviteten, på hele 50 prosent, siden 20. mars, da veldig mange nordmenn måtte jobbe hjemmefra. Økningen viser at forbrukerne nå går ekstra grundig til verks for å spare mest mulig penger når de handler på nettet.