Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Klart for Halloween - sikter mot 50 millioner

Foto: Partykungen
therese.karlsrud.haugen
therese@ehandel.com

"Norge og Finland øker mest"

ANNONSE

Halloween nærmer seg med stormskritt og for å ta pulsen på denne høytiden har Ehandel vært i kontakt med Partykungen, eller Partyking, som de heter i Norge. For dem er Halloween det samme som julehandelen er for mange andre nettbutikker.

Partykungens daglige leder, Joel Svensson, kan meddele at salget går bedre enn hva han hadde forventet under dagens omstendigheter. Den største økningen fra i fjor skal komme fra Norge og Finland.

Hittil i oktober har vi solgt for ca. 15 prosent mer enn samme tidspunkt i fjor. Dette til en høyere fortjenestemargin og med lavere personalkostnader. Vi jobber med andre ord hardere og mer effektivt enn i fjor, noe som er morsomt! Det varierer noe mellom de forskjellige markedene våre, der Norge og Finland øker mest, mens Sverige og Danmark ligger på et mer stabilt nivå med omtrent de samme salgstallene som i fjor, sier Joel Svensson til Ehandel.

Halloween-butikken regner med en salgsvekst i oktober på rundt 10-20 prosent.

Det innebærer en omsetning i oktober, etter returer, på mellom 50 og 55 millioner kroner. Hvilket kan sammenlignes med en normal måned på ca. 15 millioner kroner.

Årets bestselger skal være en maske ved navn El Wire Purge, inspirert av skrekkfilmen "The Purge".

Siden Halloween inntreffer den 31. oktober, og det er en lørdag i år, tror vi at toppen kommer til å skje mellom mandag og tirsdag den 26-27. oktober.

"Forventer nedgang"

Hos den norske nettbutikken Festkompaniet.no merker man ikke den største etterspørselen etter festtilbehør og kostymer i år. Sammenlignet med tidligere går det likevel mer av dekorasjon og hjemmepynt.

På lik linje med andre store feiringer ser vi også en nedgang i salget av Halloween produkter som er ventet da situasjonen er slik den er. Vi ser allikevel at dekorasjoner og pynt utgjør en større del av Halloween salget en tidligere. Dette kan ha å gjøre med at man i større grad velger å feire Halloween hjemme i mindre grupper, sier Richard Pomme, Managing Direktor i Festkompaniet, til Ehandel.

Festkompaniet har ingen konkrete prognoser for hvordan årets Halloween-salg vil bli, men alt i alt forventer man seg en nedgang fra tidligere.

Det er vanskelig å si noe om dette, men vi forventer en nedgang i salget av Halloween-produkter sammenlignet med tidligere år, avslutter Pomme.

Del artikkel: