Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Klesgigant får kraftig kritikk - influencere stopper samarbeid

Jarno Vanhatapio, daglig leder og gründer av NA-KD.
therese.karlsrud.haugen

Kritikkstorm mot NA-KD.

ANNONSE

Det svenske milliardselskapet NA-KD forbindes ofte med sterk vekst, store investeringer og sine mange influencer-samarbeid. Men bak suksessen finnes det en bakside.

Tidligere medarbeidere og praktikanter forteller nå om en ufin arbeidskultur hos nettgiganten, som beskyldes for å ha utnyttet ansatte. En rekke anonyme personer beskriver hvordan de har opplevd dårlige lønninger, lange arbeidsdager og mobbing på jobb hos selskapet. Dette har ført til at en rekke influencere nå boikotter NA-KD og avslutter sine samarbeid.

Jeg jobbet hos NA-KD i over ett år og kan fortelle at jeg jobbet gratis hver eneste helg og nesten hver kveld med drittlønn... Jeg trivdes absolutt ikke der og alt handlet om at selskapet skulle slå nye rekorder hele tiden, men aldri fikk man takk, skriver en anonym person, på Instagram.

Jeg fikk betalt for å være der 8-17, men var tvunget til å jobbe fra 8-20. Så fra 17 til 20 fikk jeg ikke betalt. Stilte man spørsmål til det "brant man ikke nok for bransjen", sier en annen.

Det er den svenske influenceren, Rodja Pazooki, som først oppfordret personer til å dele sine erfaringer i sosiale medier og boikotte nettbutikken. Hun har også startet en underskriftskampanje for at selskapet skal bli gransket. Denne har fått 1600 underskrifter i skrivende stund.

Dette er imidlertid ikke første gangen NA-KD kritiseres for dårlige arbeidsforhold. I følge gründer og daglig leder, Jarno Vanhatapio, har man gjort tiltak for å forbedre dette. Tydeligvis har det ikke vært nok.

NA-KD-sjefen svarer

Vår søsternettside Ehandel.se, har vært i kontakt med Vanhatapio i forbindelse med kritikkstormen.

Hvorfor tror du at så mange fortsatt har en dårlig opplevelse med NA-KD som arbeidsplass?

De fleste som nå forteller om sine erfaringer, jobbet eller praktiserte hos oss for 2-4 år siden. Informasjonen fra den tiden gjorde at vi i 2018 implementerte en rekke tiltak for å forbedre situasjonen. Vi har nå strukturert prosessen for både traineer og ansatte med en tydelig introduksjon, videreutdanning og regelmessig oppfølging. I dag er 80 prosent av traineene våre og 95 prosent av våre ansatte fornøyde eller veldig fornøyde med praksis og ansettelse hos oss, ifølge de uavhengige medarbeiderundersøkelsene vi gjør regelmessig, så sent som i november 2020. Dette er høyere rangering enn bransjens gjennomsnitt, sier Vanhatapio.

Imidlertid er vi ydmyke etter de siste dagene, som viser at det fremdeles er ting som kan forbedres ytterligere. Vi tar dette veldig seriøst, selvfølgelig. Vi skal bli bedre, svarer NA-KD-gründeren.

Selskapet skal nå har innledet en intern utredning av saken.

Etter informasjonen som nå har kommet fram, vil vi hente inn en ekstern part for å undersøke og intervjue våre ansatte og våre traineer i en intern etterforskning. Inntil etterforskningen er fullført, vil vi ikke rekruttere noen nye traineer.

NA-KD har blant annet laget kolleksjoner i samarbeid med kjente norske influencere som Emma Ellingsen, Andrea Badendyck og Annais.

Hvordan skal dere forsikre influencerne om at dere tar dette på alvor?

Vi har hatt mange lange og gode samarbeid siden starten og har vært med på å bygge opp bransjen slik den ser ut i dag. Vi har alltid ivaretatt en enkel dialog med full åpenhet overfor eksempel forretningspartnere. Dette gjelder også i dette tilfellet. Vi vil vise alle fakta og være åpne med alle våre mangler og handlinger vi tar. Men vi tar dialogen direkte med dem, uten mellomledd.

I følge et Linkedin-innlegg, der Vanhatapio svarer på kritikken, lover han at NA-KD skal jobbe for at alle som jobber og har praksis hos selskapet blir fornøyde med sin arbeidsplass senest i desember 2021.

Nå som vi starter vårt sjette driftsår, tror jeg vi fortsatt har mye å lære. Vi kan se at vår høye ambisjon om økt vekst kan være kontroversiell og at atmosfæren kan oppfattes som utfordrende. Vi tar all kritikk til oss ​​og lover å komme tilbake med glede for ansatte og traineer i desember 2021, avslutter han.

Del artikkel: