Året 2021 gikk ikke helt som det skulle for det norske klesmerket Famme, som raskt ble ledende i Norge på seamless tights etter sin lansering i 2016. Det er de tre brødrene Greg, Mikael og Peter Taube som står bak klesmerket, og som alle gikk inn for omsetningsrekord i fjor.
Rekord ble det, men den ble dessverre noe lavere enn forventet. Målet var å nå 80 millioner kroner i omsetning. I stedet landet omsetningen i 2021 på drøye 52 millioner kroner, noe Greg Taube forklarer er grunnet feilprioritering under året.
Vi investerte noen millioner i Autostore som da ikke ble brukt på vekst, i tillegg til at nye kategorier ikke gikk så bra som ventet. Vi gikk nok for bredt for fort uten nok kapital til å kunne promotere bredden vi lagde. Vi fokuserte rett og slett for mye på produkt og for lite på marketing, sier Taube til Ehandel.
Også dette året har vist seg å være utfordrende for Famme. Det Sandefjord-baserte selskapet har møtt på lignende utfordringer som de aller fleste andre i bransjen, og det siste halvåret er derfor brukt på å se på andre muligheter for vekst i tiden fremover.
Det har vært et tøft halvår og vi har sett litt på andre vekstmuligheter. Vi har backtracket med tanke på kun D2C-salg og vil faktisk selge B2B og B2G, så vi beveger oss kanskje litt mer i retning å bli et produksjonsselskap fremfor å kun være et brand.
I år er prognosen justert og man holder på fjorårets mål om å nå 80 millioner kroner i omsetning. Håpet er at B2B- anbudssalg skal ta dem dit.
LES OGSÅ: Norsk nettbutikk sikter mot 100 millioner – tar opp kampen med Zalando
Selger eget kosttilskudd-brand
I tillegg til å selge egenproduserte trening- og fritidsklær til kvinner har de tre brødrene utvidet og satset på et nytt brand, Sain Nutrition, som baserer seg på kosttilskudd for de treningsglade. Her står alt klart til salg – produkter, design, nettside og innhold – men likevel har gründer-trioen valgt å selge merkevaren før reisen i det hele tatt har begynt.
Vi har innsett at det er nok av spennende muligheter med tekstil opp til én milliard bare i Norge, så det å starte med noe helt nytt innser vi var en tabbe. Litt tilsvarende det å ha gått for bredt, for fort, på tekstil – men enda litt verre til og med, forteller Taube.
Videre påpeker han at det er svært god pakke man tilbyr kjøperne og henviser til det komplette konseptet som i grunnen står klart til salg. Av kjøpere ser han for seg både erfarne e-handlere som vil kjøpe et konsept man kan bygge videre på, eller nyoppstartede i bransjen som vil starte fra scratch men med "et godt fundament".
Ved kjøp av Sain får man sammen med varelageret et design- og merkevareprosjekt som et konsulentselskap typisk ville tatt noen hundre tusen for å utvikle. Så det er en god deal vi tilbyr potensielle kjøpere, avslutter Taube.