Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Klesmerket med veldedighet som oppdrag: ”Å lykkes på nett er avgjørende”

Med-gründer i Chosen, Rolf Henrik Karlsen.
Foto: Kjartan Bjelland/FVN.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Balanse er nøkkelen"

ANNONSE

Et lite klesmerke med store drømmer. Slik beskriver Rolf Henrik Karlsen klesmerket Chosen, som han sammen med to kollegaer etablerte i 2016. 

Vi ønsker å være et klesmerke som betyr en forskjell. Siden oppstart har dette vært en hjertesak, å gjøre verden til et bedre sted. Det har alltid vært målet vårt, sier Rolf Henrik Karlsen, med-gründer av Chosen, til Ehandel. 

Chosen, som i tillegg til nettbutikk har tre fysiske butikker i Norge, samarbeider nemlig med organisasjonene Youth With a Mission (YWAM) og Feed My Starving Children (FMSC). Dette betyr at for hvert solgte plagg - donerer selskapet én uke med mat til barn i fattigdom.

Hittil har klesmerket sørget for hele 41.000 uker med mat til underernærte barn i Bangladesh. Grunnet stort engasjement fikk Chosen mulighet til å utvide veldedighetsprosjektet, og donerer nå penger til FMSC hver tredje måned. 

FMSC deler ut mat til underernærte barn i hele verden, men hovedsakelig i Asia og Afrika. Selve pakkingen av maten foregår stort sett i USA, hvor jeg fikk komme på besøk, i Minneapolis. Der er det typisk skoleelever som kommer og pakker kasser med mat, som så sendes ut til de som trenger det, forklarer Karlsen. 

Det heles startet hos en vennegjeng med lite til ingen motesans - men med et genuint ønske om å gjøre en forskjell. I administrasjonen har Karlsen godt selskap av blant annet Johan Skretting og Jørgen Tveter, som har vært med fra starten.

Vi starta som en vennegjeng mer enn fashionistaer, og sånn er det fortsatt. Vi er blitt moteinteresserte, og noen har det som fagfelt, men vi er i bunn og grunn en gjeng som er lidenskapelige opptatt av gode produkter som betyr en forskjell for andre enn oss selv, forteller Karlsen.  

Når det kommer til netthandel vs. fysisk butikk tror gründeren balanse er nøkkelen. 

Vi ser alltid på muligheter for nye lokasjoner, det gjør vi. Vi har troen på netthandel og at det å lykkes på nett er avgjørende for å kunne være konkurransedyktig. Fysiske butikker er samtidig en viktig del av våre satsingsområder, forteller Karlsen.

Siden 2016 kan Chosen melde om en fin økning både på nett og i butikk. Planene for fremtiden holder Karlsen for seg selv, men det er ikke tvil om at vennegjengen er klare for å fortsette å satse stort. 

Jeg har store mål og planer for Chosen, med bakgrunn i den fantastiske gjengen jeg jobber med. Chosen har allerede vært en suksess på bakgrunn av det vi har gjort. 41.000 uker med mat - det er jeg stolt over at vi har oppnådd, avslutter Karlsen.

Del artikkel: