Den digitale utleietjenesten Fjong har gjort suksess med utleie av klær siden oppstarten i 2016, men når Norge gikk i lockdown falt etterspørselen drastisk.
Mange har sett fordelen med låne klær fra klesutleieren til anledninger som fest, bryllup eller i jobbsammenheng, men i en tid der de fleste arrangementer har vært avlyst har også behovet for nye klær vært mindre. Nå forteller gründer og daglig leder, Sigrun Syverud, at perioden har vært utfordrende.
Det har vært en veldig tøff periode. Så og si alt av arrangementer og fester ble avlyst, og det gikk hardt ut over oss, da sommersesongen er høysesongen vår. Det var rett og slett ikke etterspørsel etter å leie klær, sier Syverud til Ehandel.
LES OGSÅ: Fjong lanserer abonnement for leie av klær
Abonnement for klær
Situasjonen har tvunget mange til å tenke nytt og det måtte også Fjong gjøre. I fjor høst kunne Syverud fortelle at de var i gang med å teste en helt ny abonnementtjeneste, som skulle gjøre det enklere å leie klær til enhver tid. Ut i fra kundens preferanser, livsstil og størrelse skulle månedlige pakker med klær tilpasses den enkelte kunde.
Etter at corona brøt ut ble Fjong nødt til å fremskynde lanseringen og satse ytterligere digitalt. Nå har Fjong fått inn 200 abonnenter.
Det er utrolig spennende, og vi ser det er et stort marked for det. Vi har siden starten av juni fått inn over 200 nye abonnenter, helt uten betalt markedsføring. Det har vært kjempebra respons på konseptet. Det er utrolig gøy å se at så mange er nysgjerrige og ønsker å ha et FJONG-abonnement. Med abonnementet har du fast tilgang på et visst antall plagg til enhver tid, og over 80% av kundene oppgir at de har betydelig redusert klesforbruket sitt etter at de startet med FJONG-abonnement.
Stengte dørene
Samtidig som Fjong har begynt med denne helt ny tjenesten er det også en del av virksomheten som har blitt nedlagt under pandemien. I slutten av juni stengte Fjong dørene til sitt fysiske showroom i Oslo.
Vi stengte showroomet vårt på Skillebekk i slutten av juni. Dette gjorde vi for å fokusere 100% digitalt. Det er selvfølgelig trist at vi ikke får møte kundene våre i showroomet lengre, men ved å være 100% digitale vil vi kunne gi en enda bedre kundeopplevelse. Vi vil også kunne utvidet sortimentet vårt og tilby et enda større klesskap å leie fra.
Hvordan kan kundene være sikre på at plaggene passer når de ikke kan prøves lenger?
Vi har mål på alle plaggene våre på FJONG.com, sammen med en guide til hvordan du kan måle deg selv. Dette gjør at du skal kunne være sikker på at plagget du leier passer. Hvis man skulle være uheldig, og plagget ikke passer, har vi 100% fornøydhetsgaranti. Da kan man returnere plagget og få tilsendt et nytt plagg.
LES OGSÅ: Fullt hos Fretex - nå storsatser ny vintagebutikk
"Flere enn oss som har troen på utleie"
Per dags dato er det bare kvinneklær som leies ut hos Fjong, men det virker ikke umulig at også herreklær kan bli aktuelt en gang i fremtiden.
Det hadde vært spennende med utleie for menn, og absolutt noe vi kunne tenke oss å gjøre i fremtiden.
Når det gjelder ekspansjon til nye markeder er det likevel en internasjonal satsing som er i tankene. Selskapet har tidligere snakket om USA og Sverige som interessante markeder. Disse planene består fremdeles.
Dette er fortsatt planen! Vi har hele tiden hatt internasjonal ekspansjon i tankene når vi har utviklet plattformen, og har nå også verdifull erfaring fra Norge som vi bygger videre på. Vi må imidlertid se an litt covid-situasjonen når det kommer til timing for dette. Klesleie fungerer best når folk faktisk møtes.
Klesindustrien er en miljøversting og i følge Movinga 2018 henger en av tre kjøpte plagg ubrukt i skapet. Fjong merker nå at det er et større fokus og ønske om å konsumere miljøvennlig.
Noe av det beste vi kan gjøre for å redusere klesforbruket, er å utnytte plaggene som er produsert bedre og kjøpe mindre nytt! Flere må ta mer bevisste valg når det kommer til hvor de handler fra. Vi tror disse faktorene gjør at det i tiden fremover vil være et mye større marked for utleie av klær. Utfordringen er at vi ønsker å endre forbrukervanene våre, men vi ser at flere større aktører har også den siste tiden startet med muligheter for å leie, i tillegg til sin vanlige drift. Det er tydelig at det er flere enn oss som har troen på utleie av klær, avslutter Syverud.