ANNONSE

Klikk-og-hent ble julehandelens vinner

Stemmesøk vinner innpass i netthandelen
Lars Grønkjær, senior VP og ekspert på varehandel i Salesforce.
Salesforce
Linn Adine Andersen

Butikker som tilbyr klikk-og-hent opplevde en økning på 56 prosent i antall aktive kjøpere rett før jul.

ANNONSE

Tidlig i desember spådde Salesforce at de som ikke hadde fått unna julehandelen i løpet av Black Week og Cyber Week ville velge butikker med muligheter for klikk-og-hent, samt at disse butikkene ville se 48 prosent flere aktive kunder på nett de siste dagene før jul.

Nå meddeler Salesforce at klikk-og-hent definitivt ble en publikumsfavoritt. De siste fem dagene før jul hadde butikker som tilbyr kundene å handle på nettet og hente varen i en fysisk butikk, hele 56 prosent flere aktive kjøpere.

Butikkene som investerte i klikk-og-hent ble vinneren året før og i løpet av julen 2019. I år må nettbutikker finne nye måter å integrere opplevelsen som mobiltelefonen gir, med den fysiske butikken, for å skape bedre handleopplevelser, sier Lars Grønkjær, senior VP og ekspert på varehandel i Salesforce, i en pressemelding.

I Norden var det størst trafikk under Cyber Week, hvor 40 prosent av det totale salget mellom 19. november og 26. desember ble gjennomført. Det globale gjennomsnittet lå her på 36 prosent, og med en 15 prosent økning av globale digitale inntekter brøt Cyber Week rekorder. Økningen tilsvarer 143 milliarder dollar.

LES OGSÅ: Flere rekorder ble slått under Black Week

Tre viktige faktorer i 2020

Rapporten kan gi en pekepinn på året som kommer. I så fall er det klikk-og-hent, kunstig intelligens samt sømløse handleopplevelser på mobil som gjelder.

Ti prosent av alle nettkjøp som ble gjennomført globalt, ble gjort som følge av anbefalinger fra kunstig intelligens, i følge rapporten. Inntektene under høytiden økte også med fem prosent takket være produktanbefalinger basert på nettopp kunstig intelligens.

Igjen blir det vist hvor viktig det er at nettbutikker tilrettelegger for kunder på digitale enheter - mobilen er fortsatt den viktigste enheten både når det gjelder trafikk og antall kjøp. I rapporten kan man lese hvordan over halvparten av alle kjøp i Norden, 52 prosent, kom fra mobiltelefonen. Også i romjula var det stor aktivitet, og 2. juledag stod mobilen for hele 80 prosent av trafikken og 65 prosent av alle kjøp.

LES OGSÅ: Ny returløsning for nettbutikker

Del artikkel: