- Nettoomsetningen økte til 879,6 MSEK (721,4)
- Driftsresultatet EBIT økte også, til 16,8 MSEK (12,7)
- Bruttomarginen viser 43,1 prosent (43,8)
- Resultatet endte på -7,2 MSEK (-0,1)
Til tross for det gründeren Richard Lyko beskriver som et kampanjeintensivt kvartal, leverer altså selskapet tilvekst i samtlige markeder – også Europa hvor man driver virksomhet i Nederland, Tyskland, Polen og Østerrike.
I Europa, mens vi aktivt tar en mer forsiktig tilnærming, klarer vi å levere en beskjeden vekst. Vi fortsetter å investere i vår organisasjon og infrastruktur for å forberede oss på å bli et større selskap, sier Richard Lyko.
Andre kvartal er vanligvis kampanjeintensivt, og til tross for prispress i markedet, klarte vi å holde de nordiske og europeiske segmentene på uendrede bruttomarginer sammenlignet med året før. Imidlertid ble de totale marginene noe påvirket på grunn av lavere marginer i andre virksomheter, fortsetter han.
LES OGSÅ: Lyko med kraftposisjon i Norden: Omsatte 824 millioner første kvartal
Vellykket "retail-tainment"
Skjønnhetskjempen har også brukt en god del kronasjer på lokaler i kvartalet. Nytt kontor i Stockholm, to nye butikker og utvidelse av lageret i Vansbro bidrar til økte kostnader.
Men vi vil se effektene etter at det (lageret på Vansbro, red. anm.) blir operativt i siste kvartal neste år, sier Richard Lyko.
Videre trekkes det frem flere vellykkede satsinger, deriblant det gründeren kaller "retail-tainment". For butikkåpningene er ikke bare åpninger, men større arrangementer. Spesielt vellykket skal den i Turku, Finland, ha vært. Også gjenåpningen av butikken på Karl-Johan i Oslo, etter renovering, skal ha vært svært vellykket.
Lyko fortsetter samtidig satsingen på egne merker, som nå utgjør 7 prosent av det totale salget på årsbasis.
Når deler av organisasjonen nå tar en velfortjent ferie, er pakkingen av årets julekalendere og andre forberedelser for andre halvdel av året allerede i gang. Takk til alle Lyko-stjerner for et fantastisk første halvår, runder Richard Lyko av.