ANNONSE

Knallkvartal for Lyko – solgte for 894 millioner kroner

Gründeren Rickard Lyko // Foto: Lyko
Vi fortsetter å investere i vår organisasjon, sier Lyko-gründeren.
Linn Adine Andersen

Det fortsetter å rulle på for sminkesuksessen Lyko. Det står klart når selskapet presenterer sine resultater for andre kvartal i år, hvor inntektene øker med 21,9 prosent til rett under 880 millioner svenske kroner – tilsvarende 894 millioner kroner.

Nøkkeltall fra Lykos Q2 2024(2023)

  • Nettoomsetningen økte til 879,6 MSEK (721,4)
  • Driftsresultatet EBIT økte også, til 16,8 MSEK (12,7)
  • Bruttomarginen viser 43,1 prosent (43,8)
  • Resultatet endte på -7,2 MSEK (-0,1)

Til tross for det gründeren Richard Lyko beskriver som et kampanjeintensivt kvartal, leverer altså selskapet tilvekst i samtlige markeder – også Europa hvor man driver virksomhet i Nederland, Tyskland, Polen og Østerrike.

I Europa, mens vi aktivt tar en mer forsiktig tilnærming, klarer vi å levere en beskjeden vekst. Vi fortsetter å investere i vår organisasjon og infrastruktur for å forberede oss på å bli et større selskap, sier Richard Lyko.

Andre kvartal er vanligvis kampanjeintensivt, og til tross for prispress i markedet, klarte vi å holde de nordiske og europeiske segmentene på uendrede bruttomarginer sammenlignet med året før. Imidlertid ble de totale marginene noe påvirket på grunn av lavere marginer i andre virksomheter, fortsetter han.

LES OGSÅ: Lyko med kraftposisjon i Norden: Omsatte 824 millioner første kvartal

Vellykket "retail-tainment"

Skjønnhetskjempen har også brukt en god del kronasjer på lokaler i kvartalet. Nytt kontor i Stockholm, to nye butikker og utvidelse av lageret i Vansbro bidrar til økte kostnader.

Men vi vil se effektene etter at det (lageret på Vansbro, red. anm.) blir operativt i siste kvartal neste år, sier Richard Lyko.

Videre trekkes det frem flere vellykkede satsinger, deriblant det gründeren kaller "retail-tainment". For butikkåpningene er ikke bare åpninger, men større arrangementer. Spesielt vellykket skal den i Turku, Finland, ha vært. Også gjenåpningen av butikken på Karl-Johan i Oslo, etter renovering, skal ha vært svært vellykket.

Lyko fortsetter samtidig satsingen på egne merker, som nå utgjør 7 prosent av det totale salget på årsbasis.

Når deler av organisasjonen nå tar en velfortjent ferie, er pakkingen av årets julekalendere og andre forberedelser for andre halvdel av året allerede i gang. Takk til alle Lyko-stjerner for et fantastisk første halvår, runder Richard Lyko av.

Del artikkel: