Clas Ohlson økte salget med 11 prosent i juli til 775 millioner svenske kroner. I det som for mange har vært en regntung sommer har det tilsynelatende fristet mer å tilbringe tiden i kjedens mange butikker enn ute i vær og vind.
Også på nett har det vært god pågang. Her økte salget med 8 prosent og omsetningen endte på 68 millioner kroner.
Også i juli har vi lykkes med å tilpasse våre tilbud til kundenes behov. Vi har sett en noe lavere etterspørsel på typiske sesongprodukter i alle markeder, men til gjengjeld økt salget på store deler av basissortimentet. Den organiske salgsøkningen utgjorde 10 prosent og i sammenlignbare enheter økte salget med 11 prosent, kommenterer konsernsjefen Kristofer Tonström.
Likt som i juni fortsetter Norge å bidra sterkt til totalomsetningen. Dog forblir fokuset på kostnadsbesparelser uforstyrret.
Samtidig har den norske kronen styrket seg vesentlig den siste tiden, hvilket bidrar til at den totale salgsøkningen er høyere enn den organiske - opp 11 prosent. Andre makrofaktorer som inflasjon og valutaeffekter fra den amerikanske dollaren fortsetter dog å påvirke negativt og arbeidet med å redusere kostnader vil fortsatt være en prioritet fremover, sier Tonström.