Den tidligere snus-duoen Patrik Hjetland og Kristian Malm er i gang med sitt nye prosjekt - denne gangen med helserelaterte produkter. I august i år lanserte de nemlig nettapoteket Apotera.no.
Før de nye coronarestriksjonene inntraff var Ehandel på besøk hos det nye selskapet, som holder til på Økern i Oslo. Her er de totalt fire personer, inkludert to farmasøyter. Oppstarten har så langt vært god og selskapet kunne fortelle at omsetningen har mer enn doblet seg de første månedene.
LES OGSÅ: Fra snus til apotek - tar sikte på 250 millioner innen tre år
Vi hadde over 3000 ordre i september, og landet i oktober på rett over 8500. Noe som gir oss 180% vekst fra første til andre driftsmåned. Jeg tror nok vi må ta til takke med noe mindre prosentvis vekst fremover, men vi skal gjøre så godt vi kan, forteller han til Ehandel.
Sikter mot 250 millioner
Hjetland startet sin første nettbutikk i 2016 - Snuslageret.no - som slo seg sammen med svenske Snusbolaget i 2018 og nå eies av Haypp Group. Nettbutikken nådde 250 millioner kroner på tre år og planen hans er å gjenta samme suksess med Apotera.
Vi er allerede over budsjett, men det er foreløpig umulig å si hva vi kommer til å lande på i 2020. For 2021 ser vi ikke bort i fra å kunne klare 80 millioner kroner, dersom vi holder på veksten som har vært så langt. Som nevnt er målet å nå 250 millioner innen 2023, sier Hjetland.
I følge Hjetland har Apotera vært påtenkt lenge, men det var først i 2018 at de to gründerne begynte for alvor å satse på sitt nye prosjekt.
Navnet drar imidlertid store likhetstrekk til et annet nettapotek vi kjenner til. Svenske Apotea, som skiller med kun én bokstav, er Sveriges største med en omsetning på 2,7 milliarder svenske kroner i 2019.
Har det vært en bevisst strategi bak navnet?
Det var litt tilfeldig at det ble det navnet egentlig, men samtidig tenker vi at det var en gylden mulighet til å komme "en viss konkurrent" i forkjøpet dersom de vurderer å gå inn i Norge på et tidspunkt, sier Kristian Malm.
Vi levere på to timer
Farmasiet, etterfølgeren til Komplett Apotek, er i dag Norges største av sitt slag. Samtidig har det dukket opp flere mindre aktører det siste året, med blant annet Sportsapoteket.no og Lynxapotek.no i tillegg til Apotera.no.
Apotera-duoen har erfaring fra netthandel, noe de tror er en fordel mot konkurrenter. En viktig satsing er derfor å levere på rask levering.
Vår strategi baserer seg på de samme tre tingene som Snuslageret: Lave priser, rask levering og god service. Vi mener dessuten at vi har en unik erfaring med at vi har gått fra netthandel til apotek, og ikke fra et fysisk apotek til netthandel slik som mange andre. Når det gjelder logistikk har vi en sentral posisjon i Oslo og samarbeider nå med Posten, men planlegger også å få på plass både Porterbuddy, Helthjem og Instabox. Ambisjonen er å kunne levere på kun et par timer, sier Hjetland.
Hvordan har det vært å gå fra snus til apotek?
Det er flere muligheter med apotekvarer når det gjelder markedsføring og utvalg sammenlignet med tobakk, men det er likevel en mer kompleks bransje å jobbe i og med en god del restriksjoner, sier Malm.
Apotera sender apotekvarer til hele landet, men forteller at Oslo og Viken er deres største marked for øyeblikket.
Vi sender til hele Norge og har henvendelser fra personer i alle aldre, men vi har vel forsøkt å appellere mest til de yngre. Det er likevel overraskende mange eldre som har meldt seg på netthandel av apotekvarer, bemerker Hjetland.
De to gründerne har spyttet inn kapital i selskapet på egenhånd, og har også med seg Lars Birkeland, med ledererfaring fra Apotek 1 og Kronans Apotek, som styreleder.
"Tror vi blir mange år her"
Nettsiden er utviklet av Convert Group mens plukk og pakk håndteres av tredjepartslogistikkleverandør
Vi er ikke god på lager og logistikk, så dette har vi overlatt til 360Logistics. På den måten kan vi heller fokusere på de tingene vi er gode på, forklarer Hjetland.
Hvorfor valgte dere å starte akkurat nettapotek?
Det var det samme som når vi startet Snuslageret, hvor vi så at det var lite eller nærmest ingen priskonkurranse i bransjen. Det er også få store aktører. Vår strategi er å finne bransjer med lite konkurranse og der vi kan selge produkter som ikke må ses fysisk.
Hjetland er positiv til at veksten vil fortsette utover høsten. På spørsmål om planen blir å starte flere nett-prosjekter, svarer han følgende:
Vi tror vi blir mange år her, men får se hvordan det går. Vi har lært en hel del om netthandel fra Sverige, ettersom vi har jobbet tett med Snusbolaget siden 2018. Sverige er generelt mye lenger fremme enn oss og Norge har vært treige. Det vil vi prøve å endre på, sier Hjetland.