Det går virkelig ikke veien for svenske H&M. Klesgiganten viser i dag til et tøft tredje regnskapskvartal hvor driftsresultatet lander på 902 millioner svenske kroner.
Det er en real nedgang i forhold til samme periode i fjor, da resultatet gikk opp til 6,2 milliarder svenske kroner.
Analytikere forventet en forverring denne gangen, men trodde fremdeles at overskuddet ville nå 2,5 milliarder. Det er klesgigantens avvikling i Russland, høyere kostnader samt en sterk dollar som skal ha bidratt til den sterke nedgangen.
Også driftsmarginen skal ha falt til 5,2 prosent, sammenlignet med 11,3 prosent i tilsvarende periode i fjor.
Kostnadene skyter i været
Salgstallene som allerede ble rapportert for to uker siden, landet på 57,5 milliarder svenske kroner, tilsvarende en nedgang på 4 prosent i lokale valutaer.
Alt i alt innebærer nedgangen både i salg og resultat at H&M må spare penger.
Fra og med andre halvår 2023 beregnes det å gjøres årlige besparinger på rundt 2 milliarder kroner, skriver Helena Helmersson, administrerende direktør i H&M, i en pressemelding.
Hun peker dessuten på at de økte råvare- og fraktprisene samt en meget sterk dollar skal ha ført til økte kostnader i vareinnkjøp.
Vi har valgt å ikke fullt ut kompensere for de økte kostnadene hvilket gjenspeiles i bruttomarginalen. Sammenlagt hadde disse faktorene en kraftig negativ påvirkning av kvartalets resultater.