Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Startet i motvind – nå skal de ta markedet med storm: “En dobling herfra”

Lars Seeberg, gründer og hovedeier i Ahoy.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Skal ikke si at vi setter en ny standard, men vi er med på å sette en mer folkelig standard".

ANNONSE

Det nærmer seg to år siden Lars Seeberg og Geir Atle Rosenberg gikk live med sin drøm av en nettbutikk – inneholdende alt båtfolket måtte trenge.

Etter en noe tregere oppstart enn forventet ser man nå resultater og så langt i år ligger nettbutikken an til en dobling mot fjoråret. I 2021 hadde nettbutikken drøye seks måneders drift og omsatte for 6,7 millioner kroner. I 2022 endte omsetningen på over 17 millioner kroner, forteller gründeren Seeberg.

Nettbutikkens helautomatiserte systemer og gründernes folkelige sjargong skal være årsakene til suksessen.

Hvordan gikk Ahoys første, hele driftsår?

Det gikk ikke akkurat som planlagt, nei. Omsetningen ble ikke så gæren, og vi landet på 17,3 millioner i fjor. Det er lavere enn vi hadde forutsett, men det er bra fart i butikken. Vi har hatt vanvittige problemer med å bygge plattformen vår som er veldig avansert, forteller Lars Seeberg, gründer og daglig leder i Ahoy, til Ehandel.

Han forklarer at de i jakten på en perfekt løsning for deres nettbutikk har måttet streve noe. Nå ser det dog ut til at problemene har løsnet og farten fremover vil derfor økes betraktelig.

Vi har en høy målsetting i år og gjør mye riktig markedsmessig. Vi har jobbet mye med det visuelle, hvordan vi henvender oss til kunder, og forsøker å ha et budskap som treffer folk i båt, ikke bare båtfolk, legger han til.

På nettbutikkens hjemmeside kan vi lese følgende: Ahoy er en norsk nettbutikk med alt av båtutstyr for både båtfolk og folk i båt. Det betyr at uansett om du slår et pålestikk lettere enn du knytter skoene dine, eller ennå ikke har lært hva som er foran og bak på en fender, ønsker vi å gjøre livet ditt på vannet så enkelt og behagelig som mulig.

For mange av Ahoys kunder er nemlig ferske på det meste som har med båt å gjøre. Under pandemien hadde båtsalget god medvind. Båtmagasinet meldte om en økt import av båter til Norge på hele 48,5 prosent i fra 2019 til 2021. Det betyr at Ahoy har mye å hente i form av kundemasse.

Vi har både de som virkelig kan båt og gjerne gjør litt arbeid selv, og de som ikke har peiling men later som at de har det, i kundegruppen vår. De prøver vi å ha en lett og ledig tone mot, sier Seeberg.

Satt bort alt

Båtbutikker selger gjerne også tilbehør til båt, likt som Ahoy. Men, med et snevert utvalg sammenlignet med Ahoys 15 000 produktartikler. Dessuten skal hele systemet var automatisert hvilket gjør konseptet skalerbart og enkelt å etablere i nye markeder – når tiden for å kaste anker utenfor Norge er inne.

Det som er genialt med vår løsning er at vi har satt bort alt. Legger man en ordre hos oss går den automatisk til grossist, som deretter sender varene til oss. I kombinasjon med dette har vi et eget lager som stadig vokser utenfor Horten. Der plukkes det og tas i mot varer, som pakkes om sendes ut til kunden. I tillegg er alle økonomifunksjoner satt bort, samt markedsføring, merkevarebygging og annonsering.

Før en eventuell ekspansjon blir virkelighet vil Ahoy-gründerne sørge for å få ordentlig fart på skuta i Norge. Nå som båtmarkedet står nærmest stille er det mye å hente på kundene som tar vare på og oppgraderer de båtene man allerede har.

Det selges få båter nå, hvilket er gull for oss. De som har båt legger nok også store deler av ferien til sjøen i år og da må alt være i orden på båten. Så, vi merker jo, om ikke en stigning, så ligger vi opp mot en 100 prosent økning mot fjoråret. Nå har vi fått fart og det er bare noe smårusk som gjenstår å rette opp i, forteller Seeberg.

Hva har vært det mest morsomme å jobbe med i oppstartsfasen?

Det må være at vi har vært en frisk aktør i en noe traust bransje. Mulig det er litt subjektivt, men det var en av hovedgrunnene til forretningsidéen. Det var mye likt på markedet og kun én måte å henvende seg til kundene på. Vi jobber med å gjøre en forskjell hva gjelder adressering av kundene, og har for eksempel inngått et samarbeid med Båtplassen hvor vi er eneste annonsør, sier Seeberg

Båtplassen er båtfolkets forum. Her diskuteres stort og smått, og som eneste annonsør på siden er dette et klokkerent samarbeid som sannsynlig vil sørge for at mange nye kunder finner veien til Ahoy.

Jeg skal ikke si at vi setter en ny standard, men vi er med på å sette en mer folkelig standard i bransjen.

"Konseptet er skalerbart"

Til tross for en tyngre start enn planlagt er Ahoys mål for tiden fremover soleklare. Nå som veksten har fått fotfeste i privatmarkedet vil også bedriftsmarkedet få mer oppmerksomhet i tiden som kommer.

Allerede selger Ahoy en betydelig andel produkter til kystnære bedrifter som oppdrettsnæringen, fiskerier og fiskemottak - for å nevne noen.

Bedriftsmarkedet vil helt klart være et viktig og prioritert marked for oss fremover. En utvidelse til utlandet ligger der fremme som en gulrot. Det er veldig lett med copy + paste av hele løsningen vår som nå er på plass, det gjenstår eventuelt bare å få på plass en leverandørkjede i det aktuelle landet, eventuelt vurdere om man skal sende varene fra Norge, avhengig av hva som er mest lønnsomt.

Vi er ikke der helt enda, men konseptet som sådan er skalerbart. Nå som systemene er på plass jobber vi for en dobling herfra og ut, runder Seeberg av.

Del artikkel: