Nettmatbutikken Kolonial.no skal gjøre det lettere for kundene å ta mer klimabevisste valg når de handler mat, ved hjelp av den helt nye tjenesten "Ditt klimaavtrykk".
Tjenesten er utviklet i samarbeid med klimaforskere fra CICERO. Denne skal vise kundene CO2-utslippene fra maten de kjøper og synliggjøre effekten av små endringer i hverdagsmenyen.
Mange av kundene våre ønsker seg en litt mer klimasmart hverdag, men mat og klima kan virke komplekst og vanskelig å få oversikt over. Derfor inviterte vi CICEROs klimaforskere til å jobbe sammen med våre utviklere om en tjeneste som gir et mest mulig korrekt bilde av klimaavtrykket fra maten i handlekurven, samtidig som det er enkelt og motiverende å gjøre endringer som kutter utslipp, sier Louise Fuchs, kommunikasjon og bærekraftansvarlig i Kolonial.no, i en pressemelding.
Norges første "klimakvittering"
Kolonial.nos nye tjeneste skal være det første norske forsøket på å vise den reelle klimaeffekten av hver enkelts matforbruk.
Kolonial.no sitt verktøy kan bidra til dokumentering og evaluering av kosthold og endring. Fordelen med dagens løsning med få utslippskategorier er at man ikke overkompliserer men i stedet gjør det enklere å ta klimavennlige valg. Den digitale løsningen gir dessuten rom for enkel oppdatering av merking, og flere typer miljø- og bærekraftsinfo i fremtiden, sier Bob van Oort, seniorforsker ved CICERO, senter for klimaforskning.
"Ditt klimaavtrykk" er en individuell oversikt som illustrerer klimautslippet fra handlekurven med felt i fargene rødt, oransje, gult og grønt, avhengig av ulike matvarers utslippskategori.
Vi vet at verktøyet dag ikke er en perfekt løsning, men vi må starte et sted. Nå inviterer vi alle leverandører og matprodusenter til å bidra med tall på CO2-utslippene fra sine varer, så kundene kan få et enda bedre og mer nøyaktig bilde av sitt reelle avtrykk, sier Fuchs.
MÃ¥l innen 2025
Kolonial.no har som mål å halvere alle klimautslipp fra egen verdikjede innen 2025, blant annet gjennom utslippsfrie biler. "Ditt klimautslipp" er ett av tiltakene for å gjøre det lettere for kundene å halvere utslippene fra egen handlekurv.
Vi ønsker også å gjøre det lettere for våre kunder å velge vegetar til middag. 60% av kundene ønsker å spise vegetar minimum en gang i uka, sier Fuchs.
1. april starter CICERO det store forskningsprosjektet, VOM - Virkemidler for omstilling av matsystemet. Med Kolonial.no som partnere, skal de blant annet forske på tilrettelegging for klimavennlige forbrukervalg.