Fjoråret ble året hvor det ble vanlig å handle mat på nett for mange. Norges største matbutikk på nett, Kolonial.no, har hatt rekordvekst helt siden corona brøt ut og fortsetter veksten inn i 2021.
Dette har vært en helt ekstraordinær situasjon siden mars i fjor, og det har vært en fortsatt sterk vekst inn i 2021. Vi har opplevd og opplever en enorm pågang helt fra starten av året, og nå med ny nedstenging kommer det en økning på toppen igjen, sier Fuchs, til Ehandel.com.
Kolonial.no leverer dagligvarer til både Lillehammer i nord, Porsgrunn/Skien og til Halden i sør. I fjor åpnet de også opp for hyttelevering.
I fjor åpnet vi opp til mange populære hytteområder, og nå som vi går inn mot påsken så tror vi mange velger å få påskematen levert på hyttedøren sånn som de gjorde i feriene tidligere. Vi har tatt imot og onboardet mange nye kollegaer, både på lageret og som sjåfører for å kunne levere til både nye og eksisterende kunder så raskt som mulig, forteller Fuchs.
I forbindelse med den sterke veksten i netthandel har Kolonial.no måttet fremskynde mange planer. Blant annet bygger de nytt lager på Lier.
Andelen netthandel skal tidobles videre fremover, dersom vi skal ta igjen andelen i sammenlignbare land. Vi tror ikke veksten bremser opp, men at pandemien har fremskyndet en allerede sterk underliggende trend med å kjøpe dagligvarer mat på nettet.
LES OGSÅ: Kolonial.no bygger nytt gigant-lager til en halv milliard kroner
Skal levere mer enn mat
I tillegg til nye sjåfører og nytt lager, har Kolonial den siste tiden inngått flere spennende samarbeid. Både med Clas Ohlson, ulike nettbutikker og leveringstjenesten Helthjem.
Det skal være flere nettbutikker som har tatt kontakt etter at samarbeidene ble lansert, samtidig som kundene er klare på at vil ha flere butikker inn i samme "hjemleveringsunivers" fremover.
Samarbeidet med Milrab, Sprell og Anton Sport har startet veldig bra og vi ser stadig økende pakkevolumer fra alle tre. Kanskje det mest gledelige vi har erfart er tilbakemeldingene fra både våre egne kunder og sluttkundene til nettbutikkene vi har samarbeidet med, sier Jon Kåre Stene, medgründer og sjef for forretningsutvikling i Kolonial.no.
Fra våre egne kunder så settes det stor pris på mulighetene vi gir de ved å kunne tilby hjemlevering av et enda større vareutvalg sammen med de faste dagligvarebestillingene. Og for nye kunder oppleves hjemleveringstilbudet vårt som et solid knepp opp med tanke bekvemmelighet og fleksibilitet.
LES OGSÅ: Kolonial.no inngår samarbeid med Milrab, Anton Sport og Sprell
"Helt hjem er det beste alternativet"
Kolonial deler også samme oppfatning som Helthjem, når det gjelder hjemlevering. Helthjem har frem til nå levert varene på natten, men med det nye samarbeidet kan kundene velge levering når de vil - også på dagtid.
Samarbeidet med HeltHjem går veldig bra. På produktsiden er vi veldig komplementære, vi deler oppfatningen om at helt hjem er det beste alternativet og sammen skal vi gi nettbutikker den mest attraktive totalløsningen for å få varene trygt hjem. Vi er også to organisasjoner som speiler hverandre når det kommer til kultur, smidighet, teknologimodenhet og erfaring med vekst. Dette er en forutsetning for et godt samarbeid og jeg er sikker på at dette er noe som kommer både sluttkunde og nettbutikkene til gode.
Er det noen flere samarbeid på gang?
Vi har et titalls nettbutikker som er på plass eller på vei inn med pakker til bilene våre og enda flere kommer utover våren. I tillegg lanserte vi et nytt samarbeid med Sprell i forrige uke der vi ønsker og utforske muligheten til å løse enda flere hverdagsoppgaver for kundene våre. Så her vil utvalget av nettbutikker som kan levere pakker sammen med maten din øke samtidig som vi kommer til å jobbe med enda flere spennende samarbeid ala Clas Ohlson og Sprell, sier Stene og avslutter:
Men den viktigste driveren her er kundene våre og hvordan vi kan fortsette å fjerne friksjon i hverdagen for å gi rom til de tingene som virkelig betyr noe i livet.
LES OGSÅ: Kolonial.no og Hetlhjem inngår samarbeid: "Gleder oss til samkjøring"