Hvordan legger dere opp årets november-kampanjer?
Vi er klare for en spennende november, men akkurat hvordan vi legger opp kampanjene, ønsker vi naturligvis å holde for oss selv. Konkurrentene hadde nok satt pris på å få innsikt i detaljene, men vi går knallhardt ut, så mye kan vi si, forteller Daniel Hauan, kommunikasjonssjef i Komplett, til Netthandel.
Komplett Group tester dessuten et nytt konsept i år, kalt "Black Tag". Dette er en prisgaranti, som skal gjøre det enklere for forbrukerne å være sikker på at man gjør et godt kjøpt.
Det vil i all sannsynlighet også bidra til at Komplett får flere salg tidlig i november, og at færre kunder "sitter på gjerdet" frem til Black Friday.
Produktene merket med "Black Tag" har allerede den laveste prisen de vil ha gjennom hele kampanjeperioden. Disse produktene ble tilgjengelige fra 1. november, og vi ser at kundene setter stor pris på vissheten om at de gjør en god deal så tidlig i kampanjeperioden.
Sparer dere kruttet til selveste Black Friday, eller er betydningen av denne dagen som enkeltstående salgsdag "død"?
Innen elektronikkbransjen tror jeg nok at Black Friday som enkeltdag er "død".
Hvilke forventninger har dere til årets november- og julehandel?
Selv om markedet har vært utfordrende i år, ser vi med optimisme, men også spenning på årets julehandel. Prognoser tyder på at norske forbrukere vil bruke omtrent like mye som i fjor på julegaver, noe som lover godt hvis vi kan følge trenden fra i fjor, da vi opplevde en sterk høysesong samlet sett. Men det er mindre visibilitet de siste årene på hvordan julehandelen utvikler seg, og hva forbrukeren bruker penger på, runder Hauan av.