ANNONSE

Komplett om B2B, Black Friday og Amazon: ”Vi er veldig spente”

Stian Gabrielsen, B2B-direktør i Komplett.
therese.karlsrud.haugen

Setter inn 150 personer til Black Week.

ANNONSE

Snart 25 år gamle Komplett Group har testet ut ulike forretningsområder de siste årene, med markedsplass, mobilabonnement og nettbutikker som Blush, Sixbondstreet og Komplett Apotek. I 2018 ble markedsplassen lagt ned og nettbutikkene skilt ut av Komplett. De eies nå av Verdane og Canica eCom, mens Komplett Mobil ble kjøpt opp av Ice i fjor.

Komplett gikk dermed tilbake til kjernen, slik det hele begynte på 90-tallet. Nå satser de fullt på elektronikk i både B2B- og B2C-markedet.

Bakgrunnen for nedleggelsene er først og fremst fordi vi ville gå tilbake til "core" og utvikle kjerneproduktet elektronikk videre. Markedsplassen med eksterne selskaper tok mye kapasitet og tredjepartsløsningen var veldig kompleks. Vi valgte derfor å redefinere forretningsmodellen for å frigjøre ressurser til å satse fullt på elektronikk, sier Stian Gabrielsen, direktør for Komplett Bedrift.

Komplett har nå virksomhet i Norge, Sverige og Danmark. I 2017 lanserte selskapet også i Finland, men her la de ned etter ett år på markedet.

Vi ser hverken på nye bransjer eller land nå. Det er allerede et stort potensiale i landene vi er i. Det er heller ingen planer om å åpne i Finland igjen på nåværende tidspunkt.

Det som tidligere het MPX.no ble til Komplett Bedrift i 2015, men bedriftsmarkedet har hengt langt etter forbrukerne, forteller Gabrielsen. Det er først i år han virkelig opplever at markedet har modnet.

B2C har vært mye lenger fremme enn hva B2B har vært, men nå ser vi tydelig at dette markedet også begynner å modne. Vi har hatt et godt løft etter Covid-19, hvor det er mye mer som foregår digitalt enn tidligere.

Likevel er det B2C-markedet som har vokst mest i år.

Økningen har helt klart vært størst i B2C, hvor mange har brukt mer penger på varer enn for eksempel reiser og tjenester. Det har vært positivt for oss. Vi har solgt spesielt mye tv'er, mobiler og utstyr til gaming og hjemmekontor.

150 ekstra ansatte

Fremdeles gjenstår årets viktigste salgsperiode og Komplett har allerede tjuvstartet salget. Planen er å spre Black Friday-tilbudene utover flere dager.

Vi har ambisiøse mål og planer, men holder dette tett til brystet med tanke på våre konkurrenter. Det jeg kan si er at vi allerede opplever en positiv trend og mye trafikk på nettsiden. Vi er veldig spente og legger opp til god aktivitet hele Black Week. Det er sannsynlig at flere kommer til å handle på nett i år.

Hvilke forberedelser har dere gjort?

Vi har blant annet ansatt opp mot 150 ekstra personer på lageret og har også ekstra personell på kundeservice. Det har vært ekstra utfordrende i år på grunn av smittevern og vi har innført flere skift for å unngå smittespredning. I forkant har mange også hatt hjemmekontor for å sikre at alle er friske til å komme på jobb i perioden. I tillegg har vi skalert opp nettsiden.

"En konkurrent vi tar på alvor"

For rundt en måned siden lanserte Amazon i Sverige. Elektronikk er en av storselgerne på markedsplassen og selskapet blir dermed en direkte konkurrent til elektronikkforhandlere som Komplett.

Sverige er Amazons første marked i Norden, men man tror at lanseringen også kan være selskapets inngang til Norge.

Amazon har vært forventet lenge, så vi er ikke overrasket over lanseringen i Sverige. Vi har forberedt oss så godt vi kan og prøvd å lytte til kundenes forventninger, men det er for tidlig å si hvordan dette vil påvirke oss foreløpig. For vår del blir det viktigste å prøve å spille på vår lokale tilstedeværelse samt bruke innsikten vi har om kundene. Dermed skal vi klare å holde oss relevante og svare til disse forventingene.

Det er klart at Amazon er en konkurrent vi tar på alvor, men de kan også skape noen muligheter. Jeg vil tro at de blant annet vil bidra til å øke netthandelen ytterligere og at vi vil ha mye å lære av dem.

Underskudd til overskudd

I 2019 hadde Komplett Group, som nå består av Komplett, Komplett Bedrift og svenske Webhallen, en samlet omsetning på 7,5 milliarder kroner samt et resultat på 48 millioner kroner. Dette er opp fra et underskudd på 279 millioner kroner i 2018. For 2020 melder Gabrielsen om fortsatt god utvikling.

Vi har hatt en fin utvikling dette året og jeg kan bekrefte at veksten blir høyere i 2020 enn i 2019. Dette er trolig et resultat av mye hardt arbeid og klar strategi i kombinasjon med tiden vi er inne i.

Hvilke planer har dere fremover?

Planen er å hele tiden bygge opp rundt kjerneproduktet. Vi satser mye på gaming, en kategori vi ser er i sterk vekst nå om dagen. Samtidig ser vi for oss å utvide tilbudet vårt med tjenester etterhvert, for eksempel at kunden kan velge å få installering av TV når de handler det hos oss. I andre kvartal 2020 fikk vi også på plass levering samme dag i samarbeid med Porterbuddy, noe vi ser kundene bruker i økende grad og er en voksende trend i tiden vi er inne i nå.

Del artikkel: