ANNONSE

Kortene ble brukt 170 millioner ganger i november

therese.karlsrud.haugen

Utgjør 56,8 milliarder kroner.

ANNONSE

Tall fra Nets og Vipps viste nylig at nordmenn dro bankkortene 9,3 millioner ganger kun under årets Black Friday som utgjorde 3,8 milliarder kroner i kjøp av varer og tjenester. Nå står det klart at det har blitt gjort 170,2 millioner kortkjøp totalt i november. Det tilsvarer en økning på 3,5 prosent mot november 2018.

LES OGSÅ: Tall fra Virke: Black Friday-salget falt

I november var det fire dager med mer enn sju millioner kortkjøp, noe som er et tydelig tegn på at julehandelen er godt i gang for mange, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge, i en pressemelding.

Sammenlagt skal betalingskortene i november ha blitt benyttet til å handle for 56,8 milliarder kroner - en økning på 3,3 prosent mot tilsvarende måned i fjor.

I år var det enda flere butikker som markedsførte Black Week og i løpet av uke 48 ble det utført mer enn 40 millioner kortkjøp, noe som 3,8 prosent mer enn uke 47 som var Black Week i fjor. Bare i løpet av denne uken ble det handlet for ca 14,4 milliarder kroner som er en vekst på 3,6 prosent, sier Tjore.

Sterk økning i tæpping

Det skal også vært en solid økning i kontaktløs betaling, hvor det i løpet av november ble tæppet 28,4 millioner ganger med BankAxept-kort. Det er en økning på 20,2 prosent sammenlignet med oktober. Totalt skal nordmenn ha tæppet for 6,2 milliarder kroner, og andelen kontaktløse betalinger i forhold til antall totale BankAxept transaksjoner økte fra 16,8 prosent til 20 prosent.

Kontaktløse betalinger blir stadig mer vanlig, og på de store handelsdagene som Black Friday er det enda flere som ser fordelene med tæpping. Vi forventer derfor at både antallet transaksjoner og snittbeløpet per betaling vil vokse ytterligere i løpet av julehandelen, og vi tror tæpping vil bli den foretrukne betalingsvanen for stadig flere forbrukere, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS.

Del artikkel: