Tall fra Nets og Vipps AS viser at i perioden fra 1.- 24. desember 2019 ble betalingskortene benyttet til å handle for mer enn 54,5 milliarder kroner. Det er en nedgang på 1,4 prosent sammenlignet med 2018.
I dagene til og med julaften skal det ha blitt utført nesten 151 millioner kortkjøp, som på sin side er en økning på 0,7 prosent i forhold til samme periode i året før.
Lillejulaften var den dagen med mest kortbruk i desember. Denne dagen ble det utført 8,7 millioner kortkjøp og det handlet for mer enn 3,6 milliarder kroner. Ut fra korttallene så det ut som det var mange som var ute og handlet mellom klokken 11 og 16, og enkelte perioder i disse timene ble det utført mer enn 300 kortkjøp per sekund, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Etter Black Week - nedgang for julehandelen
Likevel virker det som at mye av julehandelen har blitt fremskyndet til november. Under Black Friday skal det til sammenligning med lille julaften ha blitt gjennomført 9,3 millioner kortkjøp og handlet for mer enn 3,8 milliarder kroner. I løpet av Black Week ble det handlet for ca. 14,4 milliarder kroner og utført mer enn 40 millioner kortkjøp.
Før jul opplevde også Virke en nedgang i desember sammenlignet med 2018, men spådde at den totale omsetningen trolig ville balanseres noe på grunn av den ekstra handledagen vi fikk i 2019.
LES OGSÅ: Flere rekorder fra Black Week avsløres