Vi har allerede skrevet en del om hvordan det gikk for netthandelen under Black Week og en rekke nettbutikker har rapportert sterk vekst. Nå deler Virke sine foreløpige resultater på butikkomsetningen i Norges fysiske kjøpesentre.
LES OGSÅ: Klarna & Prisjakt om Black Week: "Et eventyr for norske nettbutikker"
Sammenlignet med Black Week i fjor skal omsetningen ha økt med 8,9 prosent i forrige uke. På Black Friday opplevde butikkene dog en nedgang på 29,6 prosent.
Handelen og nordmenn flest tok ansvar og spredde handlingen utover tilbudsuken, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel, i en pressemelding.
Virkes julehandelsstatistikk, utarbeidet av Kvarud Analyse, viser at omsetningen på Black Friday utgjorde 21,9 prosent av omsetningen under Black Week i år, mot 32,8 prosent i fjor. Veksten i de fire første ukene av november skal ha vært på 8,3 prosent.
Utviklingen fra Black Friday til Black Week har skjedd over mange år, men det kan se ut som at den er forsterket av smittevernsomsynene i år. Resultatene for Black Week og de første fire ukene i november er sterke, og viser at nordmenn ikke lar pandemien stoppe julehandlingen, sier Andersen.
Det er butikker i kategoriene mat og drikke og hus og hjem, som gjorde det sterkest med en omsetningsvekst på henholdsvis 20,1 og 19,7 prosent.
Omsetningen i spesialbutikkene var samtidig 6,1 prosent høyere under Black Week i år enn i fjor. I klær-, sko- og veskebutikkene falt omsetningen med 16,2 prosent.
Færre julebord og mange på hjemmekontor gjør at de som lever av det vi putter på kroppen har tøffe tider. Når vi endelig får kvelt pandemien og kan begynne å omgås mer igjen vil disse butikkene få bedre tider, sier Andersen.
Virkes foreløpige beregning bygger på resultat fra 190 kjøpesentere. Netthandelen er ikke med i beregningen.