Siden midten av mars har H&M holdt en rekke butikker lukket, og nå er totalt 3778 av 5065 butikker stengt. Det har ført til at salget har falt med 46 prosent i mars. Det opplyser selskapet i forbindelse med sin kvartalsrapport, som ble lagt frem fredag morgen.
Vi jobber hardt innad i H&M-gruppen for å håndtere den utfordrende situasjonen knyttet til coronaviruset covid-19 på best mulig måte, sier Helena Helmersson, administrerende direktør i H&M, i en kommentar.
LES OGSÅ: H&M omsatte for 5 milliarder i Norge
Doblet resultatet i Q1
For årets første kvartal har omsetningen dog gått opp, med en økning på 8 prosent til 55 milliarder svenske kroner. Resultatet har samtidig blitt doblet til drøye 2,5 milliarder kroner. Sterkest vekst skal det ha vært i netthandelen, men en økning på 48 prosent.
Vårt resultat ble mer enn doblet under første kvartal. Den kraftige økningen er et resultat av et populært sortiment med den beste kombinasjonen av mote, kvalitet, pris og bærekraft. Våre satsninger på utvalg og kundeopplevelse fortsetter å drive salg til fullpris, med færre rabatter og forbedret lagernivå. Den positive utviklingen, som begynte allerede i 2019, viser at vårt endringsarbeid har god effekt og at våre langsiktige investeringer gir avkastning, sier Helmersson.
Vil ramme titusenvis av ansatte
Selskapet meddeler at årets andre kvartal vil rammes negativt av coronaviruset, som følge av de mange stengte butikkene på 54 markeder.
LES OGSÅ: Lokale butikker sliter - nå tar netthandelsbransjen grep
Situasjonen blir mer utfordrende for hver dag vi må holde butikker stengt. Vi har derfor innført en rekke kraftige tiltak når det gjelder blant annet innkjøp, investeringer, leie og bemanning. Alle deler av virksomheten påvirkes og samtlige kostnader gås igjennom.
H&M skriver at titusenvis av medarbeidere i samtlige deler av virksomheten vil komme til og berøres, og at man i tillegg til permitteringer må se på eventuelle oppsigelser. I følge selskapet senkes også lønnen til ledelsen med 20 prosent.