Bemanningsbyrået Manpower forventer nå et kraftig fall i nyansettelser i varehandelen. Optimismen har snudd og forbrukernes endrede kjøpemønster skal være årsaken til det største fallet i forbrukervarer og -tjenester siden finanskrisen.
I en kvartalsvis undersøkelse gjennomført av bemanningsbyrået viser det seg at norske arbeidsgivere første kvartal 2023 er langt mindre optimistiske enn for kun tre måneder siden. Nettoutsiktene for alle bransjer går tilbake med 11 prosentpoeng, fra 34 til 23 prosent.
Da pandemien traff oss i 2020 var det full stopp i nyansettelser. Det gjaldt for alle bransjer. Men fra og med sommeren 2021 har forbruket vårt hatt en voldsom vekst. Det førte til en rask økning i forventete nyansettelser og toppen ble nådd i tredje kvartal 2021. Da hadde vi rekordhøye bemanningsutsikter med 38 prosent. For å finne tilsvarende tall må vi helt tilbake til 2008 og finanskrisen. Akkurat som da, ser vi nå også et stort fall, sier Børge Andreassen, regiondirektør for Manpower Logistikk, i en pressemelding.
For bransjen forbrukervarer- og tjenester er bemanningsbehovet halvert fra forrige kvartal, fra 34 til 18 prosent.
– Netthandel er mer uforutsigbart
Andreassen mener hovedgrunnen til at vi ser et så stort fall i nyansettelser ligger i det synkende antallet kjøp av forbruksvarer som tv, sofa og annet "nips".
Også det forbrukernes endrede kjøpemønster spiller inn – når mange nå går tilbake til normalen.
Koronapandemien førte til økt vekst, spesielt for netthandelen. Vi brukte mer penger på alt fra elektronikk og møbler, til strømmetjenester og oppussing. Nå som pandemien er over og folk har gått tilbake til sitt gamle handlemønster er det naturlig at vi ser en endring, sier Andreassen.
Andreassen mener også at det er forskjell på bemanning i klassisk detaljhandel og butikker som kun er på nett.
Netthandel er mer uforutsigbart enn detaljhandel. Eier du en fysisk butikk kan du lettere estimere hvor mange kunder som kommer innom butikken din og hvor mange varer du må bestille. Kundegruppen din er også mer lojal. Det gjør det mye lettere å planlegge bemanningsbehovet ditt. For netthandelen er det mye vanskeligere å estimere fremtidig salg og du må derfor ha mer fleksibel bemanning. Dette slår samtidig ut for bemanningen til logistikkselskapene som skal håndterer varene dine.