I dag delte bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen status for det norske markedet innen forbrukerelektronikk i 2022. Tallenes tale er klar: pandemiboosten har stoppet og salget av forbrukerelektronikk synker med litt over 8 prosent til 40 milliarder kroner.
Tallene viser den totale verdien for omsetning av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare datamaskiner til det norske forbrukermarkedet.
Etter en omsetningsvekst på hele 18 prosent fra 2019 til 2020, og tre prosent fra 2020 til 2021 faller elektronikksalget som ventet i 2022. Sammenlikner vi derimot med siste normalår i bransjen, 2019, er det derimot en økning på 1,6 prosent i omsetning, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, i en kommentar til tallene.
De aller fleste kategorier viser en nedgang, med unntak av foto og hårpleieprodukter. Innen sistnevnte kategori øker faktisk salget med hele 51 prosent.
2022 ble et turbulent år for hele bransjen, med krig i Ukraina og økte råvarepriser, fortsatt dyr logistikk og økte strømpriser og inflasjon, sier Røsholm.
Brukttrenden fortsetter
For sjette året på rad faller mobilsalget. I 2022 ble det solgt 1,36 millioner enheter, en nedgang på 160 000 enheter fra 2021. Det betyr at nordmenn bruker mobilene sine i lengre perioder før de går til innkjøp av nye. I undersøkelsen svarer respondentene at man beholder mobiltelefonen i gjennomsnitt 37,9 måneder.
Det vil si at gjennomsnittlig levetid for en mobiltelefon i dag for første gang er over tre år. Det er en kraftig økning i forhold til for noen år tilbake, hvor vi byttet telefon hver 18. måned, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
I tillegg går salget av brukte mobiltelefoner så det suser.
For første gang har vi også spurt nordmenn om de har kjøpt en brukt telefon, og tallen fra vår undersøkelse tyder på at det er solgt 290.000 mobiler i bruktmarkedet i 2022.
Ikke overraskende er det den yngre forbrukergenerasjonen som drar i bruktmarkedet. 80 prosent av de spurte i aldersgruppen 18-29 år sier de vil vurdere å kjøpe brukt, mens kun 40 prosent av de i aldersgruppen 60 år og eldre svarer det samme. Ser man bort fra alder svarer 56 prosent av respondentene at de vil vurdere å kjøpe elektronikkprodukter brukt dersom det er mulig.
Mobil og TV er det mest populære produkttypene å kjøpe brukt, deretter følger hvitevarer, sier Ottemo.