ANNONSE

Kraftig økning for Vinmonopolets netthandel

Vinmonopolet står sterkt som merkenavn
therese.karlsrud.haugen

Krise kan ende i rekordår.

ANNONSE

Coronakrisen har skapt store problemer for mange aktører i varehandelen, men for Vinmonopolet kan det hele ende med et solid rekordår. Dette etter at stengte grenser og minimal taxfreehandel har økt alkoholsalget i Norge betydelig.

I følge interne dokumenter som E24 har fått tak i er selskapet i ferd med å rykke fra eget budsjett. Her spås det at omsetningen vil havne på 16,4 milliarder kroner, som har vært budsjettert til 14,6 milliarder kroner. Samtidig tilsier dokumentene at resultatet før skatt vil lande på 354 millioner kroner, noe som er 211 millioner kroner bedre enn tidligere estimert.

Ja, jeg kan vel bekrefte at prognosene tilser det, sier administrerende direktør i Vinmonopolet, Elisabeth Hunter, i en kommentar til E24.

I budsjettet skal man ha gått ut i fra at unntakstilstanden ville vare ut mai.

Nå ser det jo ut som for eksempel reiserestriksjonene varer ut sommeren, så de tidligere scenarioene blir nå ganske konservative, sier Hunter.

Netthandelen opp 160 prosent

Når det gjelder netthandelen skal Vinmonopolet i følge E24 ha opplevd en økning på 72 prosent mot samme periode i fjor til 133 millioner kroner. For april alene skal økningen ha vært på 160 prosent.

Dette til tross for at nettbutikken måtte stenge i en periode, da pandemien gjorde det vanskelig for Posten å garantere alderskontroll.

Del artikkel: