Allerede i forrige uke hadde PostNord 50 prosent flere pakker i forbindelse med netthandelen, sammenlignet med tilsvarende uke i fjor. Dette før selveste Black Week-uken.
Nå forteller PostNord at antall pakker begynner å nærme seg toppnivåene i uken etter Black Week i 2018 og 2019.
Vi venter nå at årets topp vil presse nettverket til det ytterste, sier Victoria Rummelhoff, netthandelsekspert i PostNord.
For å møte pakkeveksten har selskapet økt sorteringskapasiteten med 40 prosent og utvidet pakkekapasiteten ved utleveringssteder med 30 prosent.
LES OGSÅ: Allerede Black Week-rekord - nettsalget økte med 97 prosent
"Jule-jokeren"
I en spørreundersøkelse gjengitt i PostNords Netthandelsbarometer for tredje kvartal, svarte imidlertid 28 prosent at de ikke vil kjøpe julegaver på nett.
På grunn av den økte smitten og strengere smitteverntiltak, vil mange flere likevel handle på nett. Hvor mange som ombestemmer seg og blir nettshoppere er jule-jokeren for oss som planlegger pakkehåndteringen nå.
Frem til og med september vokste netthandelen tre ganger så fort på grunn av Covid-19. Basert på årets ni første måneder har PostNord anslått at norske nettbutikker vil selge varer for 34 milliarder kroner i 2020, en økning på 30 prosent fra i fjor.
PostNord har også sagt at de forventer 40 prosent flere julepakker i år og at de regner med å frakte 1 million pakker på én uke på det meste.
Nå kan veksten i 2020 vise seg å bli enda høyere på grunn av økningen de siste ukene, sier Rummelhoff.
LES OGSÅ: Skal frakte 1 million pakker på én uke: "Veldig stor usikkerhet"