Den norske nettbutikken Snus365.no har opplevd jevn vekst siden oppstarten i fjor, men i starten av mars eksploderte det. Coronaviruset har sendt snussalget på nett rett til værs, og enkelte kunder handler nå nærmere 100 bokser om gangen som i følge selskapet er opp fra 10-15 bokser normalt sett.
Først lurte vi på om dette kunne være organisk vekst, men vi skjønte fort at det måtte ha noe med viruset å gjøre. På samme måte som matbutikkene har vi nå opplevd denne hamstringen hvor enkelte kunder bestiller 90 snusbokser om gangen, sier Adrian Huer, medgründer av Snus365, til Ehandel.
Allerede fire måneder etter lansering i oktober 2019 så nettbutikken seg nødt til å utvide lageret, og heldigvis rakk de det før Norge gikk i "lockdown". For den siste måneden kan Huer nemlig opplyse om en vekst opp mot 500-600 prosent.
Vi rakk akkurat å flytte inn på et nytt lager i grevens tid, som er fire ganger så stort som det vi har hatt tidligere, forteller gründeren fra Asker.
LES OGSÅ: Lyset i coronakrisen: "Norsk netthandel vil bidra til å holde hjulene i gang"
"Vi har jobbet rundt 18 timer om dagen"
Til tross for større plass er det fremdeles bare Huer og hans to medgründere Morten Iversen og Kjetil Frederiksen som styrer sjappa. Det har bydd på noen hektiske dager.
Vi har vel jobbet rundt 18 timer om dagen i det siste. Men vi har planer om å ansette flere, og kommer nok til å fremskynde denne prosessen litt nå. Kanskje denne krisen kan føre til flere arbeidsplasser i netthandelsbransjen.
Huer tror det nye handlemønsteret til nordmenn vil kunne øke takten på tilvenning av snuskjøp på nett også når krisen er over.
Det vi ser nå er kanskje en permanent endring av måten man kjøper snus i Norge. Legger man til at svenske krona er dyr, grensen er stengt og tax-free handelen så og si er borte, sier det seg selv av coronaeffekten har truffet oss som selger snus på nett positivt.
Sikter mot 200 millioner
Snusmarkedet i Norge er stort, og i 2019 skal det ha blitt solgt 80 millioner snusbokser over disk. Det tilsvarer en omsetning på over 7 milliarder kroner. Nettsalget står foreløpig for en liten andel, men Snus365 har store ambisjoner.
Vi forventer å selge snus for et par hundre millioner om noen få år. Klarer vi 15 millioner i år, vårt første driftsår, er vi fornøyd. Og det ligger vi an til. Vi har hatt en gjennomsnittlig salgsøkning på over 20% hver uke siden nyttår og på de store salgsdagene selger vi nå snus for over 100 000.
LES OGSÅ: Snusgigant brøt loven - norsk nettbutikk reagerer sterkt
Snus365 har en stor konkurrent i svenske Snusbolaget, som satser internasjonalt gjennom snuskonsernet Haypp Group. Den norske gründeren av Snus365 tror likevel at den med lavest kostnad vil klare seg, og er innstilt på at det ikke blir noe lønn med det første.
Våre svenske konkurrenter kjører hardt på pris og vi må naturligvis følge de. Vi har gått inn i dette med åpne øyne og vet at vi må langt over 15 millioner i omsetning for å kunne leve av dette. Det betyr at vi mest sannsynlig må ut i 2021 før vi kan ta ut en eneste krone i lønn. Heldigvis gjør vi alt selv. Vi har ikke betalt en eneste krone til en ekstern konsulent eller et byrå. De med lavest kostnad vil klare seg, avslutter Huer.