Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Kraftig vekst for sportsbransjen

therese.karlsrud.haugen

Økte med over 17 prosent.

ANNONSE

Kort tid etter nedstengingen av Norge 12. mars eksploderte salget av utstyr til hjemmetrening. I påsken skaffet nordmenn seg hengekøyer, primus og liggeunderlag. Samtidig skal det ha blitt solgt rekordmange sykler i forbindelse med myndighetenes restriksjoner om å unngå kollektiv transport.

Nå viser tall fra Norsk Sportsbransjeforening at utviklingen fikk sportskjedenes omsetning til å øke med 17,7 prosent i årets andre kvartal, sammenlignet med i fjor.

Det har vært et bra sportsbransjevær i sommer, der typisk norsk variert vær har vært gjeldende i store deler av landet. For andre kvartal står sykkelsalget for en viktig del av omsetningen. De siste årene har det vært sterk vekst av elsykler. 2020 sommeren slår alle rekorder, og mye tyder på at det vil bli solgt omkring 80 000 elsykler i år, sier Adm.dir. i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen, i en pressemelding.

Videre har fjelldestinasjonene meldt om mange folk i fjellet denne sommeren.

De aller fleste brukte hjemlandet som ferieland til fordel for å reise til sydlige strøk. Mange av sportsbutikkene melder om interesse rundt utstyr som gir gode opplevelser i Norges fantastiske natur. Løpsbølgen, lek og vannsport motiverer nordmenn til å holde seg i form når forholdene ligger til rette, sier Trond Evald Hansen.

Coronasituasjonen har dessuten medført en kraftig vekst for salg av sportsutstyr på nett. For få år siden stod sportskjedene for 90 prosent av omsetningen til sluttbruker, men nå viser nye beregninger at disse står for 70 prosent. Andre salgskanaler som netthandel står for de resterende 30 prosentene.

Del artikkel: