Turtøysprodusenten Stormberg merker en kraftig økning i salget denne sommeren. Sterkest vekst er det i nettbutikken, som økte med hele 100 prosent i juni.
De fysiske butikkene ligger samtidig an til en økning på 80 prosent i juli, sammenlignet med samme måned i fjor. Det meddeler Stormberg-sjef Hege Nilsen Ekberg til Ehandel.
Det at nordmenn i sommer ferierer i Norge, og under koronapandemien har vært mer ute på tur i nærområdet, har ført til tidenes salgsvekst for Stormberg denne våren og sommeren. For oss har det, i likhet med andre, vært en krevende vår, sier Nilsen Ekberg.
I fjor utgjorde nettbutikken til Stormberg 35 prosent av selskapets totale omsetning, en andel som er sterkt økende nå.
Nedstengingen av samfunnet flyttet svært mye av handelen over til vår nettbutikk, som ble viktig for oss de ukene våre fysiske butikker holdt stengt. I starten av koronatiden så var det mange som brukte hverdagsturene i enda større grad enn før, og vi fikk en kraftig vekst i salget.
Turshortser og hengekøyer
Når Norge stengte ned måtte Stormberg lukke sine 35 butikker, men så fort myndighetenes råd tilsa det ble disse åpnet igjen. Nå selger kjeden unna både turshortser og hengekøyer i rekordfart.
Vi har over 300% vekst i salg av turshortser i juni, hengekøyene vi fikk på lager i starten av juli ble utsolgt på få dager.
Med god hjelp av sitt helautomatiserte lager fra Autostore i Kristiansand skal den sterke veksten ha gått smertefritt.
Vi har et fantastisk mannskap kombinert med autostore-løsning på lageret. Den kombinasjonen gjør at vi kan ta unna en slik vekst uten utfordringer, og vi har fortsatt kapasitet til enda større vekst i løpet av høsten og vinteren som er vår viktigste periode.
Nysatsinger
Turtøyskjeden har det siste året fokusert stort på å knytte sine kanaler enda tettere sammen. Dette gjennom sterkere bruk av data, Klikk&Hent samt flytende varelager.
Gjennom flytende varelager så blir butikkene del-lager, i tillegg til hovedlageret vårt i Kristiansand. På den måten vil vi i enda større grad kunne levere en god kjøpsopplevelse til våre Kunder, gjennom å tilby forsendelse ut fra butikk.
I slutten av mai ble også Stormbergs nye bruktbutikk på nett lansert. Her kan kunder kjøpe og selge brukte Stormberg-produkter.
Bruktbutikken har fått en veldig fin mottakelse blant våre Kunder. Målet vårt er å legge tilrette for mer gjenbruk og lenger levetid for tøyet vi selger, for vi vet at klærnes levetid er viktig i et bærekraftsperspektiv. Akkurat nå ligger det mer enn 50 annonser med brukt Stormbergtøy ute, og vi ser trafikken inn på bruktbutikken øker jevnt og trutt.
Nordens mesteselgende turtøysprodusent
Stormberg er allerede Norges største turtøymerkevare målt i antall solgte produkter, men ønsker å ta tilsvarende posisjon i hele Norden.
Vi fortsetter vår satsning der gjennom å bygge stein for stein gjennom både salg og merkevarekjennskap. Vi ser stort potensiale i Finland, og kommer til å legge vekt på satsningen der fremover, da vi opplever at det er Kundegruppe som er nærmest nordmenn i bruk av turtøy og -utstyr. Vi har solid fotfeste i både Sverige og Finland, og jobber mot å bli Nordens mestselgende turtøyprodusent de kommende årene.
Hvordan er utsiktene for resten av sommeren og året?
Vi vil fortsette å utvikle oss fra Kundene og innover. Kundene er med på laget i alt vi gjør. Videre vil vi ekspandere på kategorien turustyr som vi lanserte i vår, erfaringene og tilbakemeldingene fra våre Kunder bekrefter at vi skal vokse videre på dette området.
Vi tror at veksten fortsetter, men noe jevnere enn de store veksttallene vi har sett de siste månedene. Skoler og barnehager vil nok i økt grad bruke naturen til klasserom utover høsten, og norgesferie har nok gitt mersmak for mange. Håpet er at enda flere erfarer at terskelen for å gå ut på tur ikke er så høy, og at det ikke trenger koste så mye. Naturen er virkelig verdens flotteste lekeplass med uendelig med turmuligheter, og i den perioden vi har stått i har den vært en viktig ladeplass for mange, meg selv inkludert, avslutter Nilsen Ekberg.