Salget av skjønnhetsprodukter som sminke, hudkremer og parfyme har hatt en eksplosiv vekst på hele 63 prosent i løpet av corona-perioden. Det viser fersk statistikk fra betalingsleverandøren Klarna.
Mye tyder på at mer innetid i en periode preget av sosial distansering faktisk har gitt mange nordmenn mer lyst til å fikse seg og føle seg bedre. En vekst på 63 prosent er en ganske voldsom utvikling over en så kort periode som fra februar til april, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Viruset fører til handelsfest hos sminkegiganten: "Ellevill vekst"
Det er innbyggerne i Viken fylke og Asker kommune som handler mest skjønnhet på nett. Samtidig er det Tromsøværingene som handler minst skjønnhetsprodukter på nett.
Gjennomgående er det en klar trend at de er mer forfengelige og bruker mer sminke og andre skjønnhetsprodukter på Østlandet og i de store byene. Det som kanskje overrasker mest, er at de store byene nord i landet bruker så lite på nettshopping av sminke. Vanligvis er nordlendingene blant dem som handler mest på nett, sier Elvestad.
LES OGSÅ: Blivakker-konkurrenten er overbelastet: "Et worst case scenario"
Klarna meddeler også at tidspunkt på døgnet har endret seg for når det handles. Mens det meste av skjønnhetsprodukter har blitt handlet på kveldstid tidligere, var det mest populære handletidspunktet i april mellom 11 og 12 på dagen.
Det kan naturligvis skyldes at mange nordmenn på hjemmekontor kjøpte mer sminke og kosmetikk for å føle seg bedre i en tid da frisører og skjønnhetssalonger var stengt. På hjemmekontoret er det kanskje også enklere å ta en tur innom nettbutikken i arbeidstiden enn om du er på kontoret, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Den største andelen av kjøpene ble gjort av kvinner mellom 18 og 35 år.