Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Kraftige prisøkninger i e-handelen det siste året: "Forbrukerne klør seg i hodet"

Norgessjef i Prisjakt, Christoffer Reina. // Foto: Prisjakt
"Økninger på opptil flere tusen kroner".
Jimmy Andersson
jimmy@netthandel.no

Inflasjonen har satt tydelige spor i handelen. Over halvparten av de største og mest populære varekategoriene i norske nettbutikker har økt kraftig i pris det siste året.

Men hos mange av dem har prisene steget betydelig mer enn inflasjonen, viser en fersk analyse fra prissammenligningstjenesten Prisjakt.

ANNONSE

Den nye undersøkelsen har analysert prisveksten på mer enn fem millioner tilbud fordelt på over 1200 varekategorier fra februar i fjor til februar i år.

Analysen avdekker at over halvparten av de 1200 kategoriene har økt mer i pris enn den generelle inflasjonen på 4.6 prosent i samme tidsrom.

Mange forbrukere klør seg nok i hodet over at priser kan øke mye mer enn inflasjonen. Her snakker vi om enkelte økninger på opptil flere tusen kroner, ofte flere hundre prosent, i ett år der praktisk talt alle vitale husholdningsutgifter også stiger i takt med økt rente og den generelle prisstigningen, sier daglig leder Christoffer Reina i Prisjakt.

Kompleks forklaring

Øverst på listen over netthandelens mest populære varekategorier med størst prisøkning, finner vi smartklokker og jakker, der prisene har økt med henholdsvis 35.5 og 26.5 prosent på ett år.

Også hansker og votter, samt sexleketøy, noterer en økning på mer enn 20 prosent i pris.

Ett eksempel er smartklokken Garmin Epix Sapphire (gen. 2), som kostet rundt 3.800 kroner i februar i fjor. Ett år senere lå snittprisen på klokken stabilt rundt 7.399 kroner, før den i mars steg med ytterligere noen hundrelapper.

Forklaringen på de kraftige prisøkningene i mange kategorier er kompleks og sammensatt. Mye handler om utvikling av teknologi, og her påvirkes prisene av faktorer som innovasjon, lansering av flere premium-modeller, økte fraktkostnader, lav kronekurs, økt etterspørsel. Alt dette kommer oppå den generelle prisveksten, sier Reina.

Prisoppgang på populære produkter (Fra februar 2023 til februar 2024).

1. Smartklokker 35,5%

2. Jakker 26,5%

3. Hansker & Votter 22,2%

4. Sexleketøy 20,4%

5. Støvsugere 19,0%

6. Parfyme 14,0%

7. Pulsklokker 12,2%

8. Tv’er 11,3%

9. Hodetelefoner 11,2%

10. Løpesko 9,7%

Kraftige prisøkninger til tross; fortvil ikke - mye har også blitt billigere. Kategorier som PC-kabinett, skjermkort, mus til PC og griller har alle sunket mer enn 10 prosent i pris i den samme perioden.

Prisfall på populære produkter (Februar 2023 til februar 2024).

1. Kabinett (PC) −18,0%

2. Skjermkort −15,3%

3. Mus til PC −11,8%

4. Griller −10,9%

5. Spillkonsoller −8,3%

6. Bager & Reisevesker −7,0%

7. Motorsag −5,9%

8. Prosessor −5,8%

9. Airfryers −5,6%

10. Bøker −5,5%

Del artikkel: