ANNONSE

Kriseår for Coverbrands – lanserte nettbutikk som ikke fungerte: "Tapene har vært store"

Foto: Skjermdump
Men nå ser det ut til å lysne med ny eier på laget.
Linn Adine Andersen

En ikke-fungerende nettbutikk fører til at inntektene fortsetter å falle for andre året på rad hos sminkeaktøren Coverbrands.

Samtidig kutter selskapet kostnader i 2023 og bedrer resultatet sammenlignet med året før. Det står klart når norske Coverbrands presenterer sine finansielle resultater for helåret 2023.

Cover Brands AS 2023 (2022)

  • Inntektene synker til 76 millioner kroner (107,1)
  • Driftsresultatet ender på -12,4 millioner kroner (-18,4)
  • Ordinært resultat før skatt viser -15,9 millioner kroner (-21,6)

Selskapet har hatt en nedgang i omsetningen på cirka 29 prosent. Selskapet har negativ egenkapital. Utviklingen i omsetning, resultatgrad og egenkapitalandel er som forventet basert på de problemene selskapet har hatt i 2023, skriver selskapet i sin årsrapport.

I mai 2022 lanserte Coverbrands sin splitter nye nettbutikk. Men den har altså mildt sagt ikke stått til forventningene.

Vi har hatt store problemer med vår nye nettbutikk som vi lanserte i mai 2022. Den har fungert meget dårlig, vært ustabil og kunder har ikke kunne kjøpe varer av oss. Dette pågikk helt til oktober 2023. Tapene har vært store som regnskapet også viser, skriver selskapet.

Så store har tapene vært at Coverbrands har dratt på seg en real gjeld. I rapporten oppgis en langsiktig gjeld til kredittinstitusjoner på 3,6 millioner kroner, samt en kortsiktig gjeld – hovedsakelig til kredittinstitusjoner og leverandører – på 66,8 millioner kroner.

Selskapet har i 2023 inngått en langsiktig avtale med DNB som gir selskapet tid til å restrukturere konsernet. Avtalen sikrer handlingsrom til å jobbe videre.

Underskuddet på 15,9 millioner kroner foreslås overført til udekket tap.

Ny eier spytter inn 20 millioner

Det er likevel noen lystige toner å skimte i rapporten. Som en reddende engel har Cover Brands AS fått børsnoterte Aqua Bio Technology AS på eiersiden.

Selskapet har i 2023 får inn en solid børsnotert eier, Aqua Bio Technology ASA, som sikrer videre satsing. Det er også mange synergier mellom ny eier, deres datterselskaper og Cover Brands AS. Dette skal utnyttes maksimalt i 2024. Ny eier vil foreta en kapitalforhøyelse på kroner 20 millioner i juni 2024, skriver selskapet.

Og når nettbutikken ikke har fungert, har det gitt mer tid og rom til å fokusere på utviklingen av egne produkter – en satsing selskapet startet i 2020.

Styret er veldig fornøyd med jobben som er gjort rundt egenutviklede produkter. Lanseringen måtte på grunn av problemer med nettbutikken utsettes til 2023 hvor vi opplevde stor suksess. Selskapet vil fortsatt ha stort fokus på utvikling av egne produkter. Dette er en kapitalkrevende prosess da utvikling er kostbart og produktene forskuddsbetales. 

Del artikkel: