ANNONSE

Kruttsterkt kvartal fra motegiganten – øker til 2,4 milliarder euro

Dr. Sandra Dembeck, finansdirektør i Zalando // Foto: Zalando
Rekordsterkt kvartal fra Zalando.
Linn Adine Andersen

Zalando rapporterer i dag sine finansielle resultater for årets tredje kvartal. Og det virker lovende for motegiganten som leverer en omsetningsøkning på 5 prosent i tillegg til en kraftig resultatforbedring.

Zalando Q3 2024 (2023)

  • Omsetningen øker til 2 389 millioner euro (2 275) 
  • Driftsresultat (EBIT) øker til 92,7 millioner euro (23,2)
  • Driftsmarginen ligger nå på 3,9 prosent (1)
  • Resultatet viser 44,3 millioner euro (-8,2)

I tredje kvartal øker motegiganten brutto vareverdi (GMV) med 7,8 prosent til 3,5 milliarder euro. Justert resultat før renter og skatt øker fra 23 millioner euro tredje kvartal i fjor til 93 millioner euro samme periode i år.

Forbrukerne elsker de kvalitetsmerkene vi legger til i sortimentet, bruker tid på våre spennende digitale opplevelser, og setter pris på våre utvidede livsstilstilbud innen områder som sport, skjønnhet og barn & familie, kommenterer Dr. Sandra Dembeck, finansdirektør i Zalando.

Selskapet har altså merket en økt etterspørsel og sterkere kjøpekraft blant forbrukerne i starten av høst- og vintersesongen. Fabio Baum, ansvarlig for Norden og Benelux-området hos Zalando, bekrefter at det samme gjelder i det nordiske markedet.

Vår oppdaterte økosystemstrategi posisjonerer Zalando til å ta en større andel av netthandelsmarkedet for mote og livsstil. I Norge bygger vi videre på dette momentumet ved å fokusere ekstra på nøkkelkategorier og innovasjoner. Med lanseringen av vår AI-drevne Zalando Assistant på norsk, forbedrer vi handleopplevelsen og gjør moteoppdagelsen mer engasjerende og tilgjengelig for kundene våre, sier Baum i en pressemelding.

Øker investeringer i teknologi

Antallet aktive kunder økte med rundt en halv million fra Q2 til Q3, og totalt teller Zalando 50,3 millioner aktive kunder i tredje kvartal. Samtidig øker den gjennomsnittlige ordreverdien fra 58,8 til 61,1 euro.

For å fange ytterligere vekstmuligheter investerer vi i tiltak som å utvikle vårt Plus-lojalitetsprogram, tilby mer inspirerende innhold, øke vårt teknologisenter i Kina, og skape lokaltilpasset bekvemmelighet for kundene via vårt europeiske logistikknettverk, sier Dembeck.

Videre bekrefter Zalando sine prognoser for helåret, som ble oppdatert i begynnelsen av oktober. Selskapet forventer en økning i GMV på mellom 3 til 5 prosent, samt en inntektsøkning på mellom 2 og 5 prosent.

Det justerte driftsresultatet (EBIT) forventes å ende på mellom 440 og 480 millioner euro.

Del artikkel: