ANNONSE

Kundene svikter IKEA – salget stuper

"Begynte å miste både kunder og volum."
Izabella Borowska

Møbelgiganten Ikea har opplevd en betydelig salgsnedgang i løpet av det siste regnskapsåret. Til tross for at selskapet har senket prisene med ti prosent, har salget gått ned med over fem prosent sammenlignet med året før.

Ifølge Ikea skyldes nedgangen den kraftige inflasjonen, som har ført til at forbrukerne har mindre penger til å kjøpe møbler og interiør. Forstyrrelser i leveringskjedene har også påvirket salget negativt.

Mer nøyaktig falt salget med 30 milliarder kroner og endte på drøyt 500 milliarder kroner i løpet av det siste regnskapsåret, som slutter 31. august 2024. Omsetningen gjelder alle Ikea-varehus i verden. Det skriver svenske Dagens Industri.

Dette har vært et år der alle fikk tynnere lommebøker. Inflasjonen har slått veldig hardt, og en mye større del har gått til husleie, mat og andre basisbehov, sier Jon Abrahamsson Ring, konsernsjef for Inter Ikea, til nettstedet.

"Når volumene ikke vokser, havner vi i feil syklus."

I Ikeas historie er det svært uvanlig med salgsnedgang. De eneste sammenlignbare periodene er pandemien og den siste finanskrisen.

Men dette er fortsatt det nest høyeste salget vi har hatt, så det er et lite steg tilbake – men samtidig har vi også redusert prisene med ti prosent i løpet av året, noe som har gitt sterk volumvekst, sier Jon Abrahamsson Ring.

I fjor lanserte Ikea et globalt program for å senke prisene. Denne beslutningen ble tatt som en reaksjon på at mange kunder hadde mindre penger å bruke. Men hvordan dette har påvirket selskapets overskudd, vil ikke bli presentert før senere i høst.

Totalt sett vil resultatet sannsynligvis være lavere, men vi har også effektivisert, gjort smartere materialvalg og transportert produktene på smartere måter. Når vi da kan senke prisene, får vi volumvekst, slik at vi kan skalere og opprettholde resultatet. Når volumene ikke vokser, havner vi i feil syklus.

De globale krisene har ikke bare påvirket prisene, men også ført til at varehusenes sortiment har vært begrenset. Kunder har derfor kunnet oppleve tomme hyller når de besøkte Ikea.

Vår tilgang på produkter er lavere enn vi ønsker akkurat nå. Men det er ikke på samme nivå som under covid, og det rammer noen markeder mer enn andre.

"Var riktig beslutning"

Jesper Brodin, administrerende direktør for Ingka Group som driver de fleste av verdens Ikea-varehus, bekrefter at også andre selskaper innen boliginnredning har det vanskelig akkurat nå.

Den globale nedgangen var på rundt fire prosent, og vi så at vi begynte å miste både kunder og volum, så vi har gjort den største investeringen i Ikeas historie for å senke prisene. Det er ingen midlertidige priskampanjer, men en del av Ikeas forretningsmodell. Vi har klart å senke prisene med 20-25 prosent på en femtedel av produktene våre, noe som har hjulpet oss med å øke besøkene i butikkene, sier han.

I Sverige har Ikea opplevd en betydelig større salgsnedgang sammenlignet med det globale gjennomsnittet. På hjemmemarkedet har Ikea mistet nesten åtte prosent og landet på 17,7 milliarder kroner i salg.

Dette viser at det var riktig beslutning å investere i lavere priser, sier hun og legger til at den økte etterspørselen etter sommeren også har bidratt til at det tidvis har vært vanskelig å fylle opp hyllene i varehusene i det tempoet som var nødvendig. Kjøpsmønstrene har til og med variert fra måned til måned. Kunder har fortsatt å kjøpe mindre ting for å organisere hjemmene sine, men vi ser nå også at de større investeringene, som i kjøkken, begynner å komme tilbake i takt med at den økonomiske usikkerheten avtar, sier Emily Birkin, Sverige-sjef for Ikea.

Del artikkel: