ANNONSE

Kunstig intelligens vil revolusjonere handelen innen 2030

Ravi Kumar S
"Kundene føler de har kontroll".
Redaksjonen

En ny rapport fra Cognizant og Oxford Economics spår at kunstig intelligens (KI) vil påvirke nesten halvparten av alle forbrukertransaksjoner innen 2030. Studien, "New Minds, New Markets", viser hvordan KI vil endre forbrukeradferd og skape nye muligheter for detaljhandelen.

Yngre generasjoner er spydspissen i denne utviklingen. I USA alene forventes det at personer mellom 18 og 44 år vil bruke svimlende 44 000 milliarder kroner på KI-relaterte kjøp innen 2030. Tilsvarende tall for Storbritannia, Australia og Tyskland er henholdsvis 6900, 6690 og 5390 milliarder kroner.

ANNONSE

Ravi Kumar S, CEO i Cognizant, understreker viktigheten av å bygge tillit til KI-teknologien:

Det må ikke bare utvikles løsninger som øker bekvemmeligheten. Kunstig intelligens må brukes på en som bygger tillit med tanke på hvordan det kan endre kundeopplevelsen og skape enrom verdi, sier han.

Rapporten viser at KI kan forbedre alle faser av kundereisen, fra produktoppdagelse til etterkjøpsopplevelsen. Allerede i dag er KI sentralt i personaliserte anbefalinger og virtuelle assistenter.

Skepsis til automatiserte kjøp

Samtidig er det skepsis til KI, spesielt når det gjelder automatiserte kjøp. Tre av fire respondenter er negative til at KI automatisk bestiller nye produkter uten deres godkjenning. Skepsisen er størst blant de over 55 år.

Bekvemmelighet må balanseres med behovet for kontroll og tillit. Det handler om å tilby løsninger som gjør det enkelt å bruke kunstig intelligens samtidig som kundene føler de har kontroll, sier Ravi Kumar S.

Rapporten fremhever også den enorme økonomiske gevinsten KI kan gi. I USA alene anslås det at KI vil bidra med over 1 billion dollar til økonomien.

Cognizant har lansert løsninger som "Cognizant Moment" for å hjelpe detaljhandelen med å integrere KI i kundereisen.

Kunstig intelligens er ikke bare en teknologisk innovasjon, men noe som vil endre hele bransjen. Gjøres det riktig, er det en enorm mulighet til å tilpasse seg en ny virkelighet og for å skape bedre kunderelasjoner, avslutter Ravi Kumar S.

Del artikkel: