I anledning 8. mars, Den Internasjonale Kvinnedagen, har Klarna sluppet nye tall som viser forskjeller i forbrukeratferden mellom kvinner og menn når det gjelder netthandel.
Denne undersøkelsen viser blant annet at kvinner opplever å bidra mer til både innkjøp og andre oppgaver i husholdningen enn det menn gjør. Denne andelen skal dessuten ha blitt enda høyere i fjor.
Både når det gjelder netthandel og den praktiske fordelingen av oppgaver i hjemmet, viser det at selv om vi har kommet langt i likestillingen de siste tiårene, er det fremdeles slik at kvinner selv opplever at de tar mer ansvar for barn og andre fellesoppgaver enn det menn gjør, sier ekspert på forbrukeratferd hos Klarna, Viveka Söderbäck, i en pressemelding.
Det er 51 prosent av de spurte kvinnene i undersøkelsen, som oppgir at de gjør majoriteten av fellesoppgavene i familien, som å rydde, lage mat og transportere barn. Til sammenligning oppgir 24 prosent menn at de gjør det samme.
Den samme fordelingen gjelder når det kommer til nettshopping. I enkelte "felleskategorier", som salg av barneprodukter, sto kvinnene for 85 prosent av innkjøpene i 2020. Også innenfor kategorien hus, hjem og interiør sto kvinner for 57 prosent av alle innkjøpene i fjor. Dessuten sier 54 prosent av kvinner, som er i et forhold, at de står for majoriteten av husholdningens fellesinnkjøp.
Kvinners andel av den totale netthandelsomsetningen gjennom Klarnas mer enn 9000 norske nettbutikker økte med hele to prosent i 2020, til 59,5 prosent, skriver Klarna.