ANNONSE

Lær av mesterne: Dette er Partykings oppskrift på suksess

Joel Svensson, gründeren av Partykungen, bedre kjent som Partyking i Norge. // Foto: Partyking
"Med tydelige mål kommer også motivasjon".
David Gustavsson

Hvordan skaper man egentlig en vellykket nettbutikk? Det finnes selvfølgelig ikke et enkelt svar på det spørsmålet. Men en måte å finne ut av det på kan være å spørre dyktige netthandlere hvordan de har lykkes med sin virksomhet.

Tanken er at det kan være inspirerende for deg som nå er i ferd med å starte din egen nettbutikk – eller for deg som akkurat har kommet i gang.

Først ut med å avsløre de viktigste strategiene for en raskt voksende nettbutikk er Joel Svensson, gründer og administrerende direktør for Partykungen, bedre kjent som Partyking i Norge.

Har vokst kraftig de siste seks årene

Partykings omsetning utgjorde for seks år siden 166 millioner svenske kroner. Nå nærmer den seg 400 millioner, omtrent en tredobling. Omsetningen økte i jevn takt mellom 2018 og 2020.

Men i løpet av pandemiårene gjorde den et realt hopp fra litt over 220 millioner kroner i 2020 – til nærmere 360 millioner kroner i 2022. Fortjenesten har ligget mellom rundt 3 millioner og opptil 6 millioner i 2022.

"Alle må finne sin egen vei"

Vi i Netthandel bestemte oss for å kontakte Joel Svensson for å høre om han kunne forklare nettopp hva som har fått hans nettbutikk til å blomstre og vokse raskt.

Vi har testet mange forskjellige ting, alt fra nye produktsegmenter til nye markedsføringskanaler, og vi har aldri vært redd for å mislykkes. Alle selskaper må finne sin egen vei, og det er akkurat det som har gjort oss vellykkede, ved å tørre å prøve noe nytt, utfordre gamle sannheter og stadig være i endring, sier Joel Svensson til Netthandel.

Elsk det du gjør

Utholdenhet, hardt arbeid og troen på det man gjør har alltid vært netthandelens nøkkelord, legger han til.

Alt blir så mye enklere hvis man elsker jobben sin. Med det kommer både lidenskap og kraft. Et godt tips er derfor å velge en bransje du liker og å selge et segment av produkter som du selv forstår og liker, sier Joel Svensson.

Tydelige mål og visjoner

Han råder de som vil starte en netthandel fra bunnen av til å begynne i liten skala og deretter holde hardt på kostnadene de første årene. Deretter kan man skalere opp selskapet i organisk takt.

Det er også viktig å etablere tydelige mål og visjoner på et tidlig stadium slik at alle i selskapet vet hvor man er på vei, understreker han.

Med tydelige mål kommer også motivasjon. Se hver krise eller problem som en oppgave å løse. Da blir det mer som en sport når det føles vanskelig, i stedet for et fjell man må bestige, konstaterer Joel Svensson før han fortsetter:

Sørg også for å feire alle suksesser, men våg også å snakke om motgang. Tydelig og åpen kommunikasjon er viktig for å holde motivasjonen oppe og få andre i selskapet til å føle seg inkludert, avslutter han.

Del artikkel: