Vi jobber ganske manuelt, og det betyr at vi alltid kan ta inn flere hender og føtter hvis det blir mye å gjøre på kort sikt. Mens i en sterkt automatisert prosess kan man være låst til en viss kapasitet. Eller som nå i kampanjeperioder, så kan det hende at en vare er plassert veldig langt unna i en automatisert prosess. Hos oss ligger den på en tilgjengelig hylle. Så vi kan være veldig raske og fleksible, spesielt i kampanjeperioder og når det svinger.
Dere ser ut til å ha vært blant de første til å starte med Black Friday i år?
Vi startet tidlig, ja, det stemmer. Historisk sett har vi kanskje ikke vært først ute blant de store konkurrentene, men fulgt etter når andre har startet tidligere. Nå var det vi som var først, og det var interessant å være på den andre siden og se hvordan de andre reagerer.
Hvordan er stemningen akkurat nå i selskapet, og kan dere si noe om salget?
Stemningen er veldig god, og etterspørselen møter våre forventninger her på sentrallageret. Alle synes det er gøy når det er full fart. Det gir en utrolig god lagånd, og man må jobbe på tvers og ikke bare i sin egen silo.
Selv om det er bedre med en lengre Black Friday, savner René litt den gamle tiden da salgseventet bare var én dag.
Da det var "ekte Black Friday", om jeg kan si det sånn, var det enda morsommere. Det var da vi kunne slå de virkelig store rekordene på plukk og pakk. Nå kan vi aldri slå toppnoteringene igjen fordi handelsmønstrene har endret seg.
Men det er selvfølgelig bedre for oss at det er en lengre periode enn én dag hvor vi må levere ti ganger den vanlige produksjonen. Likevel var det gøy. Det var noe helt spesielt å komme på jobb halv seks om morgenen og bli til ti om kvelden.
Hvordan går kampanjen deres nå som dere startet så tidlig? Gjør dere noen tiltak underveis?
Ja, vi gjør det, og vi har hatt nye slipp etter starten. Enkelte deler begynner senere. For eksempel nå på søndag lanserte vi mye rundt Apple. Det er en veldig stor kategori som vi vet er viktig for kundene.
Har du noen tips til andre netthandlere?
Jeg tror tipset er å sørge for å ha en fleksibel løsning. Det trenger ikke være planlegging minutt for minutt, slik det kanskje var da Black Friday var én dag. Ting kan svinge i løpet av dagen og uken. Så sørg for at du ikke har ti personer uten noe å gjøre én dag og ti personer for lite en annen dag. Forsøk å bygge inn fleksibilitet i driften, og det må man jobbe med hele året.
Hva skjer for dere nå når Black Friday er over?
Vi går all-in på julen. Vi går over i julestemning og forbereder oss på det, og fokuserer på julegaver. Vi har mange produkter som jeg tror passer som gode julegaver, og også ting man trenger til jul. Så har vi romjulssalget, som er en sterk periode for oss. Så det gjelder å forberede seg på det.
Har dere noen produkter igjen å kampanjere for da?
Jo da, det har vi. Men produktmiksen er ofte lik, og akkurat hvilke produkter det blir, får vi se.
Netonnets kampanje før Black Friday startet ordentlig hadde slagordet: "Dette blir ikke billigere – ikke engang på Black Friday," for å forsikre kundene om at det var trygt å handle før selve salgsfesten begynte.
Dette var vår måte å aktivere oss før Black Week og tydeliggjøre for kundene at dette er produkter som ikke blir en del av kampanjene senere i måneden. Slik kunne vi vise at man kan gjøre gode kjøp hele året.
Og da gjelder det så klart å holde sitt ord mot kundene når man nærmer seg Black Friday, men også i tiden etterpå.
Ja, det er nettopp utfordringen. Hva gjør du hvis du vil bruke samme produkt på nytt? Skal du la prisen stå uendret gjennom hele kampanjeperioden? Der lærer vi fortsatt, vil jeg si. Det er veldig viktig at vi oppfattes som ærlige og gjør ting riktig.
René mener at hjemmeelektronikkbransjen er ekstremt pristransparent sammenlignet med andre bransjer.
I andre bransjer, som klær, tror jeg det er vanskeligere å sammenligne priser og vite hva som er en god deal. I hjemmeelektronikkbransjen vet kunden hva som er en god pris. Kunden er veldig bevisst, avslutter René Ecke.