Normalisering og økt aktivitet etter pandemien, stigende energipriser og global inflasjon. Dette ble de viktigste driverne for Reitan Retails virksomhet innen dagligvare, convenience og mobilitet i 2022.
Reitan Retail presenterer i dag sine resultater for fjoråret – og kan til tross for et noe lavere resultat enn i 2021 fremdeles vise til høyere omsetning og et driftsresultat på 3,6 milliarder kroner i 2022.
Samtidig som vi manøvrerte et krevende marked, fortsatte vi å styrke og fornye selskapet. Våre 43 500 kolleger jobbet målrettet for å sikre kritiske verdikjeder for mat og energi, samtidig som vi utviklet selskapet og skapte grunnlag for langsiktig verdiskapning, sier CEO i Reitan Retail, Ole Robert Reitan, i en pressemelding torsdag morgen.
Omsetningen endte på 116 milliarder kroner i 2022, mot 104 milliarder i 2021. Dette gjelder for de fire forretningsområdene Rema 1000 Norge, Rema 1000 Danmark, Reitan Convenience og Uno-X Mobility. Driftsresultatet gikk ned til 3,6 milliarder kroner, fra 3,8 milliarder i 2021.
Jeg er både takknemlig og imponert over innsatsen fra alle våre dyktige kjøpmenn og medarbeidere som har manøvrert krevende markedsforhold og tøff konkurranse på en strålende måte, trygt forankret i våre felles verdigrunnlag og alltid med kunden som vår øverste sjef, uttaler Reitan.
Mens butikkomsetningen i Rema 1000 Norge ender tilnærmet likt som i 2021 på 47 401 MNOK er driftsinntektene noe opp til 34 986 MNOK fra 34 746 MNOK i 2021. Driftsresultater lander på 1 699 MNOK mot 1 841 MNOK i 2021.
Rema 1000 Danmark leverer en rekordhøy butikkomsetning på 28 301 MNOK.
For Reitan Convenience kan Reitan vise til en gradvis forbedring. Både inntektene og omsetningen øker mot 2021, og driftsresultatet forbedres fra -89 millioner kroner til -1 million kroner i 2022.