Det skulle vise seg å ta lenger tid enn planlagt å vokse for Komplett Apotek, som tilbake i 2016 håpet på milliardomsetning innen 2020. Etter at selskapet fikk inn Verdane som ny eier i fjor satt selskapet et mål om å bli mer synlige. Nettapoteket byttet navn til Farmasiet.no og fikk inn tidligere Nordensjef i Zalando, Hans Kristian Furuseth, som daglig leder.
Nå viser Farmasiets årsrapport for 2019 en god vekst med en omsetning på 163 millioner kroner. Det er en økning fra 130 millioner i 2018. Samtidig har veksten fortsatt inn i 2020, hvor nettapoteket har rapportert en rekke salgsrekorder i forbindelse med coronapandemien. Det nye målet er å nå milliarden innen 2023.
Vi vet at veksten fortsetter også inn i 2020 og har satt oss et mål om å runde milliarden innen 2023. Videre ser vi at vi tar markedsandeler og at folk flest virkelig er i ferd med å få øynene opp for nettapoteksmodellen. Det er jo mye enklere å få apotekvarer levert hjem på døren enn å måtte forholde seg til snevre åpningstider i fysisk butikk, forteller Hans Kristian Furuseth, daglig leder i Farmasiet, i en pressemelding.
Etter regjeringens pressekonferanse om munnbinanbefaling i helgen skal Farmasiet.no ha solgt 40 000 munnbind allerede den første timen.
LES OGSÅ: Klare for gjenåpning - nettapotek forventer å selge 27 000 flasker med håndsprit
Millioninvesteringer
Årsrapporten forteller likevel ikke utelukkende positive nyheter. Nettapoteket leverte et underskudd på over 50 millioner kroner i fjor og skal man tro Furuseth vil det tapes mer. Dette skal skyldes flere store investeringer.
Det stemmer at vi har tapt om lag 50 millioner i 2019, og det lever vi svært godt med. «Tapet» har i stor grad vært investeringer, og det har vi planlagt å fortsette med inn i 2020. Det viktigste for oss er at vi fortsetter å tilby knallgode kundeopplevelser og at vi spiser markedsandeler. Investeringene er definitivt verdt det, sier Furuseth.
Farmasiet meddeler at planen er å investere tungt og bygge seg opp over tid. Målet er lønnsomhet innen fem år.
Det er nesten sikkert at 2020 blir et rekordår omsetningsmessig og investeringsmessig for oss. Vi har satt oss et mål om å bli lønnsomme innen 2025, og det har jeg stor tro på at vi skal klare. Dette er en bransje med tøffe marginer, men vi mener vår forretningsmodell har stort potensiale for lønnsomhet, forfekter Furuseth.