Da Blivakker-utfordreren Lyko åpnet sin nye flaggskipbutikk i Oslo på lørdag, var det lange kø i Karl Johan. Det skapte ekstra oppmerksomhet at det var influencerne Vegard Harm og Morten Hegseth, som klippet av båndet til "Lyko Beauty Playground", som er navnet på konseptet.
I følge Lyko skal åpningen ha skapt stort engasjement og ha gått over all forventning.
Det er fantastisk gøy at vi er i gang! Vi er helt overveldet og takknemlige for mottakelsen og alle som kom på åpningen. Det virker som at folk virkelig har lengtet etter å kunne fysisk boltre seg i skjønnhetsprodukter, da det var kø inn i butikken hele dagen og skikkelig god stemning, sier Aleksandra Dybdal-Holthe, Markedssjef for Lyko i Norge, i en kommentar til Ehandel.
Lyko, som drives av den svenske gründeren Richard Lyko, har gjort stor fremgang på det norske markedet det siste året. Per dags dato står Norge for over 25 prosent av salget i selskapet.
Det svenske netthandelsselskapet er også kjent for sine salonger i butikk. I den nye Oslo-butikken er det frisører og hudterapauter på plass. Samtidig er den fysiske tilstedeværelsen på mange måter koblet opp mot netthandelen.
En annen type skjønnhetsbutikk, ikke så «stiff», men mer spennende med mange inntrykk og mye inspirasjon, sa en av kundene som var innom butikken.
Butikken er blant annet utstyrt med digitale skjermer og digitale hyllekanter med QR-koder, slik at kunden kan scanne koden og lese produktinformasjon og produktanmeldelser fra nettsiden.
Vi vil jobbe aktivt med sortimentet og plukke opp de siste trendene fra netthandelen og sosiale kanaler som Tiktok og Instagram.
Vi har skapt et aktivitetsbasert konsept som utgår fra det fysiske møtet, men som også inneholder mange digitale elementer for å muliggjøre fleksibilitet.
Først ut med nytt system
Den nyåpnede butikken er dessuten først ut med Lykos egenutviklede kassasystem, som er helt integrert med netthandelen og som skal gi kunden en sømløs opplevelse når det blant anet kommer til kvittering og kundeklubb. Systemet har i tillegg automatiske betillingspunkter og er sanntidsoppdatert mot sentrallageret, noe som frigjør tid for butikkpersonalet.
Butikken er utformet som et supplement til e-handelen vår, og bygger på det fysiske møtets fordeler. Det skal være en møteplass for skjønnhetsinteresserte, og alle skal føle seg velkommen til Lyko. Vi vil at skjønnhet skal være gøy og ikke så alvorlig og pretensiøst. Derfor var det veldig gøy å se at åpningen lokket et blandet publikum av både kvinner og menn i alle aldre, sier Dybdal-Holthe.
Under årets første seks måneder omsatte Lyko for rundt 940 millioner norske kroner, hvilket var en økning på over 200 millioner mot tilsvarende periode i fjor. Fremdeles gjenstår den viktigste sesongen.
Timingen er perfekt nå på vei inn i høysesongen med Black Week og jul, og det morsomme er jo at det bare er begynnelsen. Det kommer til å skje masse spennende både i butikken og på Lyko generelt utover høsten!