ANNONSE

Lanserer bærekraftsfond som første i sin bransje – nå skal 14 millioner deles ut

Foto: NorgesGruppen
Linn Adine Andersen

"Tydelig at det jobbes målrettet med bærekraftig omstilling"

ANNONSE

Som førstemann ut i det norske matmarkedet lanserte NorgesGruppen i høst bærekraftsfondet HANDLE. Fondet skal investere i prosjekter som bidrar til en grønnere og sunnere utvikling av den norske verdikjeden for mat, og er en del av NorgesGruppens egne bærekraftstiltak.

Siden oktober har fondet mottatt 68 søknader, og nå skal 14,5 millioner kroner deles ut til åtte ulike prosjekter som beror seg på sunnere og grønnere produkter, økt dyrevelferd samt maksimal ressursutnyttelse.

Det er tydelig at det jobbes målrettet med bærekraftig omstilling gjennom hele verdikjeden. Fondet har fått til sammen 68 gode og relevante søknader fra store og små aktører. Blant disse er både potensielle og eksisterende samarbeidspartnere, i tillegg til gründere, interesseorganisasjoner og kunnskapsinstitusjoner. Prosjektene det er søkt om støtte til, er alt fra sirkulær ressursbruk og bedre dyrevelferd, til lavere klimautslipp i produksjon og produktutvikling, og flere plantebaserte produkter, sier Signe Bunkholt Sæter, direktør for bærekraft i NorgesGruppen, i en pressemelding.

LES OGSÅ: NorgesGruppen inngår avtale om RMA-teknologi: "Dette blir et viktig verktøy"

I første omgang er det totalt åtte prosjekter som får tildelt til sammen 14,5 millioner kroner. De utvalgte prosjektene er denne gangen Reklima, Våren, Nortura, Kysthagen, Tine, Orkla, Mack Bryggerier og Kinginstituttet.

Eksempelvis skal Tine benytte restråstoff fra melkeproduksjon for industriell anvendelse, Orkla vil utvikle alternativer til tilsetningsstoffet karragenan i forskjellige produkter, og Mack Bryggerier vil fange overskuddskarbon fra ølproduksjon til bruk som kullsyre i drikkevarer.

Del artikkel: