Nå kan forbrukerne se frem til å kunne velge Svanemerket frakt når de klikker hjem varer fra nettbutikker. Svanemerket lanserer i dag muligheten for transportbransjen å miljømerke deler av sin tjeneste – dersom de oppfyller miljømerkets krav.
Netthandelen har økt kraftig de siste årene, noe som har ført til mer transport og dermed høyere klimagassutslipp. Samtidig vet vi at stadig flere forbrukere ønsker å ta mer miljøvennlige valg, men at de synes det kan være vanskelig. Nå håper vi at dette blir enklere, sier Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket, i en pressemelding.
Når man er ferdig med å handle og står i checkout skal transportaktører, som etter en søknadsprosess må godkjennes, kunne tydelig vise via Svanemerket at de leverer en transport som er effektiv og koordinert, at deres ansatte jobber under gode arbeidsforhold samt at selve transporten gir redusert klima- og miljøpåvirkning.
For eksempel stiller miljømerket krav som at transportselskapene må øke andelen fornybart drivstoff og gå over til elektrisitet.
Vi forventer at de største aktørene, som bruker store mengder drivstoff, går foran og satser på mer miljøvennlig levering, sier Lund.
Venter på de første søknadene
Pressekontakt Nina Margareta Høie forteller til Ehandel at dette er aller første gang Svanemerket lanserer krav for levering fra netthandel.
Det er omfattende krav, så de som får Svanemerket har virkelig gjort en forskjell. Kun aktører som oppfyller alle krav vil få miljømerket, forteller Høie.
Svanemerket levering vil gjør det enklere både for nettbutikkene, transportørene og forbrukerne å ta gode miljøvalg. Nå blir det spennende å se hvem som blir den første aktøren som svanemerker tjenesten sin, sier Lund.
Alle transport- og logistikkselskaper på det nordiske markedet kan søke om å svanemerke sin transporttjeneste for netthandel. Dersom søknaden blir godkjent kan de tilby svanemerket levering til nettbutikken, som deretter kan velge å gjøre dette synlig for kundene i checkout.
Dette er kravene transportaktører må oppfylle:
- Redusert klima- og miljøpåvirkning:
- Gradvis strengere krav om fornybart drivstoff (palmeolje og PFAD er ikke tillatt).
- Rapportering av klimainnsats og forbedringer over tid.
- Kjøretøy skal leve opp til en rekke minimumskrav til EURO-norm.
- Ved nyinnkjøp skal lette kjøretøy enten bruke el, biogass eller hydrogen – det skal også en andel av de tunge kjøretøyene.
- Effektiv og koordinert transport:
- Krav til energieffektivitet. Leveringen kan ta litt lenger tid for å sikre koordinering og ruteoptimering av transporten – og dermed unngå halvtomme kjøretøy og unødvendig belastning av klima og miljø.
- Bedre arbeidsforhold:
- Dokumentert bedre arbeidsvilkår utover nasjonale arbeidsmiljøbestemmelser.