Gjennom flere uker har Zalando testet pilotprosjektet Size & Fit – deres virtuelle prøverom. Her har 30 000 kunder skapt sine egne avatarer for å se hvordan plaggene passer på "egen" kropp, og forhåpentligvis redusere sjansen for å måtte sende varene i retur.
Kundene oppgir data som høyde, vekt og kroppsform og kan etter dette sjekke for eksempel hvordan jeansen passer, eller hvor den sitter løst. Nå skal pilotprosjektet tilgjengeliggjøres for millioner av kunder i alle Zalandos markeder.
Å hjelpe kundene våre med å øke sjansene for å velge riktig størrelse er avgjørende for å oppnå en bedre handleopplevelse. Jeg er glad for at vi nå lanserer en pilotversjon av vårt virtuelle prøverom, som gjør det mulig å lage en virtuell avatar for å teste ulike jeansmodeller. Basert på hvordan kundene våre vil oppleve tjenesten, har vi ambisjoner om å fortsette utviklingen for å skalere til en pålitelig virtuell prøveromsopplevelse i fremtiden, sier Joanna Hummel, GM Nordics & Baltics, hos Zalando, i en pressemelding.
Hos Zalando finner vi et team som kun jobber med størrelser og passform. Etter å ha introdusert personlige størrelsesanbefalinger på visse varer opplyser moteplattformen at deres størrelsesrelaterte returer har blitt redusert med 10 prosent.
Målet med pilotkampanjene er å lære og forstå hvordan kundene bruker denne nye teknologien, slik at vi kan utvikle en smidig og skalerbar løsning for fremtiden. Vi ser allerede at kundenes engasjement øker, og så mange som rundt halvparten av kundene prøver mer enn én størrelse på avataren. Vi ønsker å støtte bransjen når den fortsetter å ta i bruk og utnytte digitale 3D-designprogramvarer og måter å produsere mote på. Disse prosessene frembringer digitale løsninger som er nødvendige for å skalere en virtuell prøveopplevelse, forklarer Stacia Carr, VP Size & Fit hos Zalando.