ANNONSE

Lanserte ny nettbutikk - veksten kom raskere enn forventet

Rolf Presthus, daglig leder i Platekompaniet.
Foto: Platekompaniet
Elisabeth Dahl Skjervheim

Platekompaniet satser ytterligere på netthandel med ny nettbutikk.

ANNONSE

Den 22. august lanserte Platekompaniet en ny nettbutikk med mål om å ytterligere styrke posisjonen som netthandelsaktør, forteller daglig leder i Platekompaniet, Rolf Kristian Presthus, til Netthandel.

Siden 2015 har selskapet vært i en stor endring, fra å være en butikkjede med 27 butikker til en nesten ren nettbutikk hvor 75 prosent av omsetningen er på nett.

I 2023 har selskapet bare én gjenværende, fysisk flaggskipbutikk på Oslo City. Ifølge Presthus var det derfor avgjørende med en mer oppdatert nettbutikk.

Vi satt på en Epi-server-plattform som vi ikke hadde oppdatert mye siden 2015, så det var en del som var utdatert. Siden vi uansett hadde en vei å gå for å komme opp til dagens standard på den løsningen vi satt på, valgte vi å gå for en helt ny løsning der det aller meste er byttet ut. Valget falt på Adobe Magento, Adobe Commerce Cloud, forteller Presthus.

Vi ønsket også å knytte oss tettere til en IT-partner for å kunne legge en langsiktig plan for videre utvikling. I så måte har samarbeidet vi innledet i 2022 med PearlConvert virket veldig lovende. Vår ambisjon er å i samarbeid med PearlConvert kunne videreutvikle nettbutikken i et jevnt tempo fremover, Sier Presthus.

Den nye nettbutikken skal også gjøre det enklere å introdusere nye produktgrupper på en god måte.

Forventer større trafikk

Etter en drøy måned i drift av ny nettbutikk har Platekompaniet allerede tatt igjen tallene fra 2022, og det ser ifølge Presthus ut til at veksten i omsetningen som følge av ny butikk vil komme raskere enn tidligere antatt.

Forventer dere noen umiddelbare endringer i forbrukeratferden? I salgstall?

Vi har hatt stort fokus på SEO i prosjektet og forventer derfor en større trafikkandel fra Google-søk enn tidligere. Vi har også fokusert på å gjøre produktinformasjon mer tilgjengelig for kunden slik at kunden enklere skal kunne finne produkter de er interessert i samtidig som vi har gjort en del informasjon mer synlig i søk og på kategorisider. Vi har en forventning om en gradvis vekst i omsetning, forteller Presthus og fortsetter:

I sum er det svært mange større og mindre forbedringer og muligheter som ligger i den nye nettbutikken. Vi vil i tett samarbeid med PearlConvert jobbe med å utnytte og utvikle de mulighetene vi nå har for å øke omsetningen.

Hvilke nye funksjoner gleder dere dere mest til i den nye nettbutikken?

PIM som gjøre det lettere for oss å håndtere produktinformasjon og variantvelger der kundene enkelt kan bytte mellom forskjellige utgaver av produktet de ser på. I tillegg blir det generelt enklere med videreutvikling på grunn av den store mengden moduler som tilbys til e-handelsplattformen, svarer Presthus.

For tiden fremover forventer Presthus omtrent samme resultatet som i 2022, men han påpeker at fjerde kvartal alltid er avgjørende for hvordan årets omsetning og resultat vil bli.

Del artikkel: