Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Last mile-giganten reduserte tapet – til en halv milliard: "Et utfordrende år"

Alexis Priftis, administrerende direktør for Instabee. // Foto: Instabee
Instabee mister farten - men tapet synker.
Jimmy Andersson

Jakten på lønnsomhet fortsetter for den svenske last mile-giganten Instabee, som er en sammenslåing av Instabox og Budbee.

Omsetningen falt med 13 prosent til omtrent 2 milliarder svenske kroner i løpet av 2023, men på den siste linjen begynner det å lysne opp litt. Tapet har mer enn halvert seg fra -973 til -464 millioner kroner, ifølge tall fra eieren Creades.

LES OGSÅ: Vurderingen falt - nå får Instabee ny toppsjef

ANNONSE

2023 var et utfordrende år for Instabee, drevet av både et roligere e-handelsmarked og et svakere forbrukersentiment, skriver de i rapporten sin.

Creades har tidligere nedskrevet verdsettelsen av Instabee kraftig, men virker til tross for en noe motstridende start fortsatt å ha tro på sin porteføljebedrift.

Til tross for de operative og markedsmessige utfordringene selskapet håndterer for øyeblikket, er Creades' vurdering at selskapet, gjennom sammenslåingen, har skapt en sterk utgangsposisjon for å oppnå lønnsomhet i løpet av året og på mellomlang sikt bli en ledende europeisk aktør innen e-handelslogistikk, skriver de.

Instabees største marked er fortsatt Sverige, men de fortsetter også å vokse i resten av Norden, samt Nederland og Tyskland.

Instabee har gjort en rekke investeringer på det norske markedet de siste årene, blant annet gjennom samarbeid med Tise, XXL og Power. Norske Porterbuddy har siden 2022 vært en del av last mile-giganten.

LES OGSÅ: Porterbuddy er kåret til Årets fraktselskap: “Utrolig gøy”

Del artikkel: