ANNONSE

Lavprisbutikkene "vinner" årets Halloween – så mye vil nordmenn handle for

Bror William Stende, bransjedirektør for faghandel i Virke. // Foto: Virke
De fleste legger handelen til Nille, Normal og Europris.
Linn Adine Andersen

Én av fem i Norge bruker penger på Halloween, viser en undersøkelse Norstat har utført på vegne av Virke.

Det er i hovedsak kostymer, godteri og snacks nordmenn legger i handlevogna. Det gjennomsnittlige forbruker ligger på rundt 1100 kroner – og det er lavprisbutikkene som vinner størst på høytiden.

 Butikker med bredt vareutvalg som Nille, Europris og Normal, samt dagligvarehandelen, gjør det best blant forbrukerne i år. Vi ser at disse har klart å posisjonere seg over flere år på merkevaredager som dette, sier Bror William Stende, bransjedirektør for faghandel i Virke.

Også kostymebutikker og leketøysforretninger opplever naturlig nok en økning i antall kunder på denne tiden av året.

Halloween har uten tvil blitt en del av den norske kulturen, spesielt for småbarnsfamiliene, fortsetter Stende.

Mange handler "skumle produkter" hos Temu

I allerede medvind får lavprisbutikkene enda mer oppmerksomhet i disse dager. Hele 53 prosent av respondentene i undersøkelsen forteller at de planlegger å handle sine Halloween-produkter i butikker som Nille, Europris og Normal.

Videre forteller 52 prosent at de handler i dagligvarebutikker, 21 prosent i kostymebutikker, og 15 prosent i leketøysforretninger. Men også en relativt stor andel, på 13 prosent, legger årets Halloween-shopping til Temu.

Det har vært rapportert om potensielt helseskadelige stoffer blant noen produkter. Derfor vil vi sterkt oppfordre foreldre til å styre unna, sier Stende.

Oppfordringen baseres på at det er funnet tungmetaller i flere produkter som selges på plattformen Temu, og Virke trekker samtidig frem at det er funnet stoffer i ansiktsmaling som kan være hormonforstyrrende.

Del artikkel: