Butikker med bredt vareutvalg som Nille, Europris og Normal, samt dagligvarehandelen, gjør det best blant forbrukerne i år. Vi ser at disse har klart å posisjonere seg over flere år på merkevaredager som dette, sier Bror William Stende, bransjedirektør for faghandel i Virke.
Også kostymebutikker og leketøysforretninger opplever naturlig nok en økning i antall kunder på denne tiden av året.
Halloween har uten tvil blitt en del av den norske kulturen, spesielt for småbarnsfamiliene, fortsetter Stende.
Mange handler "skumle produkter" hos Temu
I allerede medvind får lavprisbutikkene enda mer oppmerksomhet i disse dager. Hele 53 prosent av respondentene i undersøkelsen forteller at de planlegger å handle sine Halloween-produkter i butikker som Nille, Europris og Normal.
Videre forteller 52 prosent at de handler i dagligvarebutikker, 21 prosent i kostymebutikker, og 15 prosent i leketøysforretninger. Men også en relativt stor andel, på 13 prosent, legger årets Halloween-shopping til Temu.
Det har vært rapportert om potensielt helseskadelige stoffer blant noen produkter. Derfor vil vi sterkt oppfordre foreldre til å styre unna, sier Stende.
Oppfordringen baseres på at det er funnet tungmetaller i flere produkter som selges på plattformen Temu, og Virke trekker samtidig frem at det er funnet stoffer i ansiktsmaling som kan være hormonforstyrrende.