Er lavpris den nye normalprisen? Ja kanskje. I alle fall om vi skal tro en ny HUI-analyse av lavpristrenden i dagligvaremarkedet. Undersøkelsen sammenligner Sverige med Norge.
Først og fremst, så er det som kjent dyrt i Norge. Mat koster i snitt 22 prosent mer, sammenlignet med Sverige. Det er derfor nordmenn kryper på gulvet i matbutikkene, som den ertete svenske norgesvitsen hevder; de leter alltid etter lave priser.
Nei, det gjør de selvfølgelig ikke. Men, lavprishandelen har lenge blomstret i Norge, ifølge analysen. Rema 1000, Coop, KIWI, Joker, SPAR og Bunnpris er store lavpriskjeder i Norge.
Eksempler på lignende butikker i Sverige er Willys, Lidl og e-handelen Matsmart.
Mer lavpris i Sverige
Men, i Norge er andelen av lavpris-dagligvarehandel i den totale dagligvarehandelen betydelig større enn i Sverige: henholdsvis 68 prosent og 13 prosent. Men likevel står dagligvarer for rundt 12 prosent av husholdningenes utgifter i både Sverige og Norge.
Rapporten slår videre fast at det ikke er sannsynlig at lavprisandelen innen dagligvarehandelen blir like stor i Sverige. Men HUI opplyser at lavprisandelen vil vokse også her.
En så høy prosentandel er usannsynlig i Sverige. Men, fortsatt stigende priser forventes å føre til at flere velger å handle under lavprisflagg. Dette selv om prisene i den nye økonomiske situasjonen vil være høyere enn det som tidligere var prisnivået i mellomsjiktet, ifølge rapporten.