Europris' første antatte påvirkninger av coronaviruset på virksomheten var lavere kundetrafikk, men større handlekurver. Dette skriver selskapet i sin første kvartalsrapport for 2020, i tillegg til at salget i begynnelsen av aprilmåned er lovende og viser en positiv trend med økt antall varer i handlekurven samt normalisering av antall kunder.
Lavpriskjeden opplever en omsetningsvekst på 11,8 prosent, hvor omsetningen økte fra 1,2 milliarder første kvartal i fjor til 1,4 milliarder kroner samme kvartal i år. Bruttomarginen er redusert med ett prosentpoeng til 40,4 prosent på grunn av økt salg av varer med lave marginer.
Dette kvartalet har vært krevende og begivenhetsrikt. Driftsmessig krevde den usedvanlige milde vinteren at vi tilpasset oss raskt og endret vårt fokus fra sesongmessige- til forbrukerprodukter for å kunne opprettholde kundetrafikken, sier Espen Eldal, daglig leder i Europris, i rapporten.
LES OGSÅ: Klar for Green Friday: "Usikker på hvor mange som tør å slå til"
Utvider antall butikker
I rapporten kan vi lese at det er for tidlig å trekke konklusjoner angående de langvarige økonomiske effektene, men Europris ser ut til å fokusere på det positive. I løpet av det første kvartalet har de åpnet én ny butikk, én ble flyttet til ny lokasjon og to butikker har ekspandert. Videre i 2020 har lavpriskjeden planer om å åpne fire nye butikker.
Den nye netthandelsplattformen som var varslet å være klar i begynnelsen av 2020 er utsatt på grunn av tekniske problemer, og fokuset ligger blant annet på å rekruttere flere medlemmer til hundeklubben Mer, hvor antall medlemmer har vokst med 65 prosent siden slutten av desember 2019.