I klagene sendt til MFU kan vi blant annet lese:
At en leketøysbutikk, som er en butikk til barn, som tiltrekker seg mange barn har et så stort fokus på salg og markedsføring av godteri til barn. Dette er ikke godteri som vi voksne vil spise (tror jeg...) dette er godteri som appelerer til barn. Fra å være en ren leketøysbutikk har de nå blitt en leke-og godteri butikk FOR BARN.
"Liker ikke å bli klaget inn"
I sine vedtak skriver MFU at markedsføringskampanjen, som ble postet på Instagram av Ringo Alta, er i strid med deres retningslinjer.
Produktutvalget, den aktuelle bruken av Instagram og de anvendte virkemidlene tilsier at utvalget vurderer markedsføringskampanjen til å være i strid med aktsomhetsregelen, jf. retningslinjenes pkt. 4. Det er derfor ikke nødvendig å ta stilling til om markedsføringstiltaket er i strid med noen av de konkrete forbudsbestemmelsene, skriver MFU i vedtaket.
I vedtaket om plasseringen av produktene i butikk, som berører Ringo Oasen, deler MFU et tilsvar fra Nordic Toy Team, signert Gro Svendsen, administrerende direktør i selskapet.
Vi i Ringo har lagt stor vekt på de tilbakemeldingene vi har fått og informert våre butikker løpende. Vi minner også butikkene om disse reglene, når vi ser noe på FB eller Insta, da går det en påminnelse ut til alle. Vi beklager på det sterkeste, på vegne av butikkene våre, vi liker overhodet ikke å bli klaget inn til MFU, skriver Svendsen i sitt tilsvar til MFU.
Hun forklarer videre at noen butikker har opprettet adskilte avdelinger for godteri i butikken, og samtlige videoer sendt inn i klagene til MFU skal være slettet fra selskapets profiler på Instagram.