ANNONSE

Lekte seg frem til dyktig CRO-bot – interessen eksploderte over natta

Thomas Moen, eier av mediebyrået Moen&Co // Foto: Moen&Co
– Overrasket over hvor gode og konkrete råd som kom ut, sier Thomas Moen.
Linn Adine Andersen

Thomas Moen er et kjent fjes for mange i bransjen, etter at han i årevis har jobbet med sosiale medier, nettbutikker og markedsføring. Han står bak Netthandelspodden sammen med Marte Klouman, og i 2017 startet han mediebyrået Moen&Co sammen med sin kone.

Men Moen er også en leken KI-entusiast. De siste ukene har han og teamet jobbet med et gratis verktøy for nettbutikker.

ANNONSE

Idéen skal ha vært å gjøre det enklere for nettbutikker å hente ut en CRO-rapport som analyserer nettbutikken for deretter å komme med konkrete råd og tiltak som kan bidra til å øke konverteringsraten.

Det nettbutikker sliter med er at de ikke har tid til å følge med på og oppdatere siden for å holde oversikt over hvor mange som handler og annen viktig data. Dette nedprioriteres på grunn av tid. Rapporter er ofte dyre, og byråer bruker mange dager på å mene mye – men det finnes ganske tydelige regler på hva som funker og ikke. Derfor har vi trent opp en bot på hva som er best for konverteringsoptimalisering, forteller Moen til Netthandel.

Overrasket over kvaliteten

Verktøyet ble utviklet, mest fordi Moen synes det er gøy å teste og eksperimentere med KI, men resultatene etter et par helger med utvikling skal ha vært imponerende.

Vi ble overrasket over hvor gode og konkrete råd som kom ut, og hvis vi snakket med andre i bransjen så er det de samme rådene vi ble gitt som verktøyet vårt gav. Det er utrolig spennende å forstå hvor vi er på vei med KI. Når vi lærer noe, eller ser noe vi synes er nyttig, synes vi det er gøy å dele, sier Moen.

Og det gjorde de. Moen&Co sendte ut verktøyet til 20-30 personer som de tenkte kunne like å teste verktøyet. Men over natta eksploderte interessen – og dagen etterpå var innboksen full.

Godt over 400 nettbutikker hadde testet deres opptrente bot, både store og kjente aktører samt mindre nettbutikker, og de aller fleste skal ha vært svært fornøyde.

Det viser hvor sultne norske nettbutikker er på KI og vil forstå KI. Terskelen for å bruke og teste slike verktøy er ganske lav. Vi har også et annet gratis verktøy som skriver produkttester, som fungerer bra sammen med denne konverteringsrapporten, forteller Moen.

Skal videreutvikles

Så. Man sitter på en eventuell pengemaskin, hvor går veien videre?

Vi har ingen planer om å ta betalt for det sånn sett. Nå vil vi få feedback og finjustere, men vi har også lyst til å se på muligheten for å kunne lage en mobilversjon av verktøyet. Dette er ikke et kommersielt verktøy, men laget fordi vi genuint har lyst til å gjøre nettbutikker mer interesserte i KI, konstaterer Moen.

Del artikkel: