Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Mindre feilhåndtering og høy leveringsevne

Logistikk- og IT-direktør hos Triscan, Morten Hallum.
apport.systems
apport@ehandel.com

Da Triscan i sin tid valgte Apport WMS som deres lagerstyringssystem opplevde de en forbedring på 25-30% i løpet av få måneder. Det var helt riktig valg for selskapet som har oppnådd en servicegrad på 96,5% i dag.

ANNONSE

Før Triscan fikk lagerstyring, så administrerte de beholdningen på deres bufferlokasjoner ved å skrive ned lokasjonsnummer på papir som de flyttet rundt på lageret. Det var utfordrerne i seg selv.

”Det var også en utfordring fordi de ansatte på lageret ikke alltid visste hvem som mottok hvilke ordrer, på hvilke lokasjoner, og det betydde at de kunne plukke feil eller overse en ordre. Alt var veldig manuelt. Det var mange strekkoder på varene som vi ikke kunne bruke til noe, siden vi ikke hadde skannere”, husket Morten Hallum, Logistikk- og IT-direktør hos Triscan.

”Da vi hadde tatt en beslutning om å digitalisere vår logistikk ved å implementere en ny WMS, så valgte vi å se på fire forskjellige leverandører i prosessen. Valget falt på Apport, siden de oppfylte de kriteriene som vi vektla på daværende tidspunkt; effektiv lokasjonsstyring, driftsstabilitet og effektivitet samt at systemet håndterte både voice og plukk ved skanning osv.”, forteller Morten Halum og fortsetter: ”Det store målet var å bli mer effektiv i vår logistikkhåndtering samt minimere feilplukk. I tillegg ønsket vi bedre kontroll på både lagring og vareflyt.”

25-30 prosent forbedring
Hos Triscan forventet de å oppnå resultater relativt raskt, og det fikk de. Vi opplevde en forbedring på 25-30% i løpet av ganske få måneder, og ble en stor suksess for både Triscan og Apport.
”Hvis man ser på de KPIer som Apport WMS gir, så var det veldig logisk at vi ble 25-30% raskere innenfor kort tid. Det var det vi opplevde etter implementeringen, så nå ønsker vi å jobbe med å videreutvikle systemet for å gjøre det enda bedre”, sier Morten Hallum og fortsetter:
”Vi har fått tilgang på god ledelsesinformasjon i begge systemene. Dataen fra KPIene gjør at vi får flere detaljer om hvordan vi håndterer vårt selskap og ytelsen som vi oppnår. Vi har utviklet oss med systemene og systemene har utviklet seg med oss. Så det har vært en god opplevelse for oss.”

Høy leveringsevne
Det viktigst for Triscan i forhold til logistikk, kunder og god servicegrad, er deres leveringsevne.
”Vårt mål har vært en servicegrad på 97%, og hvis vi skal være helt ærlig, så var nok det målet satt litt for høyt. Helt reelt, så har vi hatt en servicegrad på rundt 96%. Deretter har vi justert vår målsetning fra 96% i 2019 til 96,5% i 2020, og det har vi positive utfordringer med”, sier Morten.

Les hele historien her.

Del artikkel: